zaterdag 27 december 2014

Recensie: Verkikkerd - Lisette Jonkman

Recensie: Verkikkerd - Lisette Jonkman

Hi liefies!

Vandaag de recensie van Verkikkerd. Ik heb een aantal daagjes gedaan over dit boek, maar de schuld ligt bij de feestdagen en niet bij het boek! Als ik eenmaal tijd had om te lezen ging bladzijde na bladzijde om en wilde ik niet stoppen.

Waar gaat Verkikkerd over?

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds!

Toen ik de omschrijving las, wist ik het al: ik moést dit boek lezen! Ik vind alleen boeken tegenwoordig zo duur worden en mijn TBR stapel was nog vrij groot dus ik kocht het boek steeds maar niet. Tot ik een keer in de boekhandel stond en dacht 'fuck it ik neem hem gewoon mee! Ik wil hem al zo lang lezen'. Ik had alleen net bedacht een TBR potje aan te leggen en moest wachten tot het lootje werd getrokken waar dit boek op stond, maar afgelopen week gebeurde dit dan eindelijk!

Ik moet zeggen dat ik wel even moest wennen aan de wat kleinere letters en de erg dunne bladzijden, maar ik heb verder niks tegen dikke boeken dus ik ging er tegenaan. En wat een heerlijk boek is dit. Ik vind af en toe wel Lucy's overhaaste beslissingen en acties wat vervelend, maarja dat hoort bij haar persoonlijkheid. Lucy is echt een popje die gek is op make-up en kleren. Ze moet voor haar studie een kamer vinden in Enschede, omdat ze niet elke dag van Groningen naar Enschede wil reizen. De optie waar haar vader mee aankomt is echter een kamer in een hol vol nerds. Een vies huis met een kleine kamer (in ieder geval te klein voor al haar schoenen en kleren en dan nog de benodigde meubels). Ook de nerds in het huis hoeft Lucy niets mee te maken te hebben. Als ze opeens haar oog laat vallen op een nerd met de bijnaam Kikker, twijfelt ze toch even aan haar voornemen om de nerds links te laten liggen...

Ik ben gek op Lisette's schrijfstijl. Ze brengt de gebeurtenissen erg grappig en herkenbaar over. Er zijn genoeg momenten te noemen dat mijn gezin raar opkeek, omdat ik voor hun uit het niets lachte. Af en toe leek het boek iets te beschrijvend, maar later bleken dit juist essentiële dingen. Ik vind dat ook zoiets sterks. In het begin geeft Lucy bijvoorbeeld meerdere keren aan: "Er zit geen vis in toch? Daar ben ik allergisch voor". En jij hebt zoiets van: oké. Maar tegen het einde van het boek blijkt ineens hoe allergisch ze ervoor is. Zo komen er meerdere dingen terug die in het begin worden beschreven. Erg leuk!

Het verhaal loopt natuurlijk in het honderd voordat het een happy end heeft, en dat moment laat eventjes op zich wachten. Maar ik moet zeggen, de scène waarin dit gebeurt en uitkomt dat Lucy iedereens geheim heeft doorverteld en het voor Lucy eigenlijk allemaal 'verpest' wordt, dat is echt de sterkste scène uit het hele boek. Het boek is met zoveel vaart en humor geschreven dat je je geen seconde verveelt!

Verkikkerd is een heerlijk boek wat ik zeker aan zou raden. Ik hoop dat mijn TBR-potje gauw 'Verslingerd' gaat tonen, want ik wil graag weten hoe het verder gaat! Voor nu heeft het boek -gelukkig - aan mijn verwachtingen voldaan en kan ik zo gauw geen negatieve punten bedenken. Vandaar dat het de 5/5 sterren volledig verdient!