zondag 7 december 2014

Recensie: Vergeten - Cat Patrick

Recensie: Vergeten - Cat Patrick

Hoooi lieve lezertjes,

Helaas met pakjesavond geen boek voor mij. Ik heb wel een chocoladeletter gekregen, het spel 'Weet Ik Veel' (ja die van de TV-serie!), een lekker warm dekentje waaronder ik nu deze recensie schrijf, bad confetti in hartjes vorm, hartjes confetti shooter (wat denken mensen toch dat ik met hartjes confetti heb?) en een december kalender!

Maar eigenlijk is deze post bedoeld voor een recensie! Ditmaal over het boek: Vergeten van Cat Patrick.

Jaa dat is ook mijn nieuwe kleedje :)

Waar gaat 'vergeten' over?

Elke avond dat de zestienjarige London Lane naar bed gaat, wordt haar geheugen van die dag gewist. De volgende ochtend kan London zich alleen de gebeurtenissen uit haar toekomst 'herinneren', en de mensen die daar een rol in zullen spelen. Om zich te kunnen redden in haar vriendschappen en het middelbareschoolleven, verlaat London zich op briefjes, haar telefoon en een goede vriendin. Ze kan zich van nature goed aanpassen, en probeert haar geheugenverlies dan ook te beschouwen als een onontkoombaar feit in plaats van als een aandoening. Maar wanneer London verontrustende flashbacks krijgt, of eigenlijk vooruitblikken, beseft ze dat, om het heden en de toekomst te kunnen begrijpen, ze de mysteries van haar verleden moet zien te ontrafelen. En heeft ze nu wel of niet gezoend met de liefde van haar leven?

Ik vond het een erg leuk boek. Het is een wat anders dan wat je normaal meemaakt. Een meisje waarbij 's avonds op een vast tijdstip gewoon haar geheugen van wordt gewist. Heel apart. Het is zo mooi om te lezen hoe je vanuit haar ogen de wereld en de gebeurtenissen ziet. In het begin weet jij natuurlijk ook niet wie 'die ene jongen' is, maar als eenmaal haar geheugen één keer is gewist, herkent zij hem al niet meer, en jij weet wel wie het is.

Het verhaal is erg grappig opgezet en de dingen die gebeuren met London's geheugen zijn maar mysterieus. Daarnaast heeft ze dus van die vreemde vooruitblikken over moord en daar komt ook 'die leuke jongen van school' alias 'de liefde van haar leven' in voor. Ze weet niet wat deze visioenen betekenen en is daardoor erg wantrouwend en bang. Zelf wil je uiteraard ook weten waar deze visioenen over gaan en wat er allemaal aan de hand is.

Het enige minder sterke aan het boek vond ik de uiteindelijke ontknoping. Wat er met het visioen bedoelt wordt en hoe het verder gaat. Dat vond ik vrij zwak en ik werd daar niet echt enthousiast van. Normaal krijg je zo'n gevoel van 'Woooh. Echt? Nouuuu zeg'. Nu had ik een gevoel van: 'Huh. Wat? Okee...'. Dit kwam doordat ten eerste de ontknoping echt heel snel verliep. Het gaf me een gevoel alsof het zo ging: 'Ja naja dit betekent het visioen dus en nu gaan jullie zo en zo verder. Tja. Einde.' De ontknoping kwam ook pas aan het einde van het boek, maar leek wel overhaast afgerond. Erg jammer.

Desalniettemin is dit boek heerlijk! Eentje om nooit te vergeten! (Ha ha. Slechte grappen part 1). Ook vind ik aan dit boek de cover heel mooi, dus ik heb hem trots in mijn boekenkast staan. Ondanks het einde is het boek namelijk alsnog erg leuk om te lezen! Gewoon zo'n onderwerp even meemaken. Leuk !:) Ik geef het boek 4/5 sterren.