dinsdag 9 december 2014

Recensie: Twee vriendinnen, één ex en een droomprins - Kate Brian

Vandaaaaag weer een nieuwe recensie!
Dit boek leek mij al een tijdje leuk (ja, dat kan je zo eens hebben), en toen het (vorig jaar) Sinterklaas was kreeg ik deze van mijn oma. Ik heb het een tijdje in de kast laten staan toen ik het eenmaal had (nogmaals, dat kan je zo eens hebben). Afgelopen zomer heb ik het dan toch gelezen en ik vond het een heerlijk vermakelijk boek.

Lane en Vivi hebben het helemaal gehad met Shawn, het vriendje van Izzy. Hij is de enige op de wereld die hun slimme en zelfverzekerde vriendinnetje in een oogwenk kan veranderen in een complete puinhoop. Lane en Vivi besluiten actie te ondernemen voor Izzy zich weer in zijn onbetrouwbare omhelzing stort. Met een paar muisklikken, creëren ze een MSN - profiel voor het ideale vriendje. Hij heeft dezelfde hobby's als Izzy en houdt van dezelfde programma's, boeken en films. De perfecte jongen voor Izzy om Shawn te vergeten. Helaas is hij niet echt...

Vivi's broertje Marshall is de drijvende kracht achter 'Brandon', maar als Izzy Brandon wil ontmoeten, kan Marshall natuurlijk niet voor hem doorgaan. Lane en Vivi houden daarom een auditie om Brandon te vinden (de superknappe Jonathan), die Izzy kan vergezellen naar het eindfeest. Alles is geregeld! Maar dan wordt Vivi verliefd op Jonathan, Marshall is ervan overtuigd de ware te zijn voor Izzy, en alsof dat nog niet genoeg is, probeert Shawn Izzy terug te winnen voor het eindfeest. En dan gaat niets meer volgens plan?

De kaft klopt niet helemaal. Er staat namelijk 'Vivi' bij een brunette, maar Vivi is in het boek blond. Ook staat bij de blonde 'Lane' maar Lane heeft rood haar. Dat vond ik wat slordig gedaan.

Toen ik het las leek het mij al een heerlijk 'issue' boek. Allerlei problemen die tegelijk gebeuren. Van die heerlijke tienerproblemen: I'm in! Ik moest wel weten hoe dit allemaal in elkaar zat en hoe al die complexe dingen zich zouden oplossen.

Er lopen eigenlijk vier verhaaltjes tegelijk: Lane die verliefd is op Curtis, Izzy/Isa(bella) die klooit met haar gevoelens voor Shawn en tegelijkertijd aan Brandon wordt gekoppeld, de lijn met Vivi die verliefd wordt op Jonathan die Brandon moet spelen (snap?) en de lijn van Marshall die verliefd is op Isa (Izzy).

De verhaallijnen lopen niet zo dat elk hoofdstuk een ander 'koppeltje' beschrijft. Nee, alles gebeurt tegelijk en loopt door elkaar heen. Dat vind ik erg fijn aan het boek; op deze manier hoef je niet steeds te wennen aan over wie je nu weer leest.

Je wordt zelf ook verliefd op Jonathan, hij is een erg lieve jongen. Maar eigenlijk gun je iedereen het om een koppel te worden.

De problemen stapelen zich op: Izzy mag niet met Shawn naar het gala gaan van Vivi en Lane, dus verzinnen ze Brandon als afleiding. Voor een tijdje werkt dit, maar dan neigt Izzy weer naar Shawn toe te trekken. Dan zijn er twee mogelijkheden voor Lane en Vivi: het allemaal stoppen nu het nog kan en haar toch met Shawn laten gaan, of doorzetten en Brandon 'echter' maken door een nep-Brandon te regelen die kan doen alsof hij Brandon is. Natuurlijk wordt voor het laatste gekozen. Maar de Brandon die gekozen wordt, dat is Jonathan. Hij is een goede Brandon vindt Vivi, maar eigenlijk had zij hem graag gewild. Vivi strugglet met haar gevoelens voor Jonathan. Daar ontstaat ook een punt: gaat Vivi ermee door om Izzy gelukkig te maken en haar niet met Shawn te laten gaan met het risico dat haar hart wel breekt, of gaat ze zichzelf gelukkig maken en blaast ze de boel af? Tegelijk met dit alles speelt zich ook nog het feit dat Lane met Curtis uit wil, maar ze durft dit niet duidelijk te maken en er ontstaan allemaal ongemakkelijke problemen én Marshal, Vivi's jongere broertje, is verliefd op Izzy en speelt voor nep-Brandon via social media. Hij vindt dit wel erg leuk, omdat hij Izzy leuk vindt. Hij kan ook kiezen: doorgaan met dit plan, haar zus blijmaken en zelf zijn hart laten breken of ermee kappen en zeggen dat hij eigenlijk Brandon is tegen Izzy.

Kortom: het is een heerlijk problemenboek. Het wordt aan het eind erg leuk opgelost. Ik had dat niet zo verwacht. Een verrasmoment! Het boek is wel wat simpel en misschien ook voorspelbaar. Voor mij maakt dat geen verschil, maar het maakt het daarom niet een 5 sterren boek. Zeker wel een 4/5 sterren boek hoor!