woensdag 10 december 2014

Recensie: De Wolvenprinses - Cathryn Constable

Privyet!

Ja een Russische groet :)
Het boek van vandaag is De Wolvenprinses en in dit boek komen heel wat Russische woorden voorbij (dit boek had ik eigenlijk moeten lezen vóór ik Svetlana ging spelen in afgelopen toneelstuk...). Maargoed. Ik zat heel lang te twijfelen of ik dit boek zou bestellen, of op Marktplaats zou kopen, of gewoon helemaal niet. Ik vond het boek wat te duur voor €6,50, maar ik weet niet waarom. Tot ineens iemand op Marktplaats hem verkocht voor €1,- inclusief verzendkosten (like what?). Oké, dat was mijn deal en ik ontving het boek nog voordat de betaling binnen was bij die persoon.

Maar dan...
Toch lees ik dan niet gelijk dat boek maar komt hij op mijn mooie nog-te-lezen-stapel. Maar mijn TBR-potje die ik laatst heb aangelegd, besloot dat ik het lootje ging trekken met 'De Wolvenprinses' erop. Dus dat werd lezen!

Tijdens een schoolreis naar Rusland belanden de drie vriendinnen Sophie, Marianne en Delphine op het mooie, maar vervallen winterpaleis van de exotische prinses Anna Fjodorovna Volkonskaya. Zij vertelt hun spannende legendes over brute moorden en verloren diamanten. Maar als het nacht wordt en het wolvengehuil om het paleis haar kippenvel bezorgd, komt Sophie erachter dat de prinses hun niet alles vertelt...

ALLEREERST: DE KAFT! Omyyyy, wat een mooie kaft. Erg 'magisch' :). Ook de sneeuw zo met die wolven en het paleis erop vind ik echt heel mooi. Ik ben gek op dit soort kaften!

Het verhaal zelf was eigenlijk geweldig. Het viel mij ontzettend mee! Het boek was ietsje kinderachtig, maar dit had ik wel verwacht. Toch was het ontzettend heerlijk om dit boek te lezen. Misschien komt het omdat we zelf in de winter komen en het boek ook gaat over sneeuw en kou. Ik vind sowieso het kostschool thema erg leuk om te lezen, en daar begon het boek mee. Gelijk een goede binnenkomer.

De vriendinnen Sophie, Marianne en Delphine gaan op schoolreis naar Rusland. Het is alleen erg verwarrend want de vrouw die hen de trein mee inneemt, stapt ineens gauw uit zonder de meisjes mee te nemen. Ze blijven alleen achter en worden vervolgens door de conducteur op een verlaten halte eruit gezet. Er steekt een hevige sneeuwstorm op en na een lange nacht komen ze via een onbekende trein bij een plek waar ze met een grote slee naar het paleis worden gebracht van Anna Fjodorovna. Zij begroet hen hartelijk en je merkt gelijk dat Anna iets van Sophie wil. Sophie wordt gelijk gesteld als de belangrijkste.

Sophie hoort wolven huilen en ziet ze ook, terwijl de prinses volhoudt dat Sophie dit zit te verzinnen. Het wordt al wat mysterieuzer als Sophie in gesprek komt met Dmitri (de paardenknecht, en hulpje van de prinses). Hij vertelt Sophie dat de prinses elke avond door het paleis sluipt omdat ze op zoek is naar iets...

Het verhaal is erg goed opgebouwt. Je leert beetje bij beetje iets over Sophie (en haar vriendinnen). Het leuke aan dit verhaal is dat Sophie denkt dat ze bepaalde dingen gedroomd heeft, terwijl het allemaal werkelijk gebeurd was. Zo herkent ze soms dingen van de omgeving, of een bepaald liedje wat haar vader altijd voor haar zong. Ik vind de reis naar het paleis een beetje vreemd. Het is namelijk zo dat de meisjes ineens met iemand worden meegegeven, die hen vervolgens in de trein dumpt, waardoor ze via via bij een paleis uitkomen en niemand die controleert en zo. (Oké, er is daar geen bereik, maar toch. Dat zou met een echt schoolreisje dan weer nooit kunnen).

Het mysterie lost zich op zich een beetje rommelig op. Er liepen wat dingen door elkaar en ik begreep niet meer wie er nou uiteindelijk toch wel of toch niet slecht was en of de persoon wel echt de persoon was die je dacht dat die persoon was. En de oplossing lag ook voor de hand, wie Sophie werkelijk is.

Toch is het boek al met al heel erg leuk en vermakelijk. Een lekker boek voor tussendoor om te genieten van de buitenlucht en sneeuw en om een woordje Russisch te leren (met achterin een handig overzicht van alle woorden). Het mysterie is ook spannend met hele leuke elementen erin. Ook het idee van het 'Bovenpaleis' en het 'Onderpaleis' is erg origineel. De personages zijn leuk en herkenbaar, het verhaal is vrij origineel, een beetje voorspelbaar maar ook erg verrassend. Er gebeurt heel veel in die 235 pagina's! Ik geef het 4/5 sterren!