vrijdag 12 december 2014

Recensie: De Jongen uit het Woud - Jen Minkman

Haai allemaal!

Ik ben nog een beetje aangeslagen door dit boek. Ik heb hem zojuist uitgelezen en zit echt met een 'WOW' gevoel wat ik nog moet plaatsen. Is dit positief? Dat lees je zo!

Waar gaat het boek over?
Julia is al jaren verliefd op Michael, de knapste jongen van de school. Wanneer hij haar eindelijk ziet staan, zet hij haar na een paar afspraakjes op kille wijze aan de kant. Julias zomervakantie begint met een gebroken hart. Een paar dagen later krijgt Michael een motorongeluk en is hij door de klap compleet veranderd. Vanaf dat moment staat haar leven op zijn kop. Michael wil haar terug. Maar waarom is hij zo anders? En kan ze hem nu wél vertrouwen?

Mijn WOW-gevoel was zeker positief :)!

Het boek begint met het eindfeest van de examen leerlingen. Op dat feest danst Julia's droomjongen op wie ze al twee jaar verliefd is, tot haar verbazing met haar. Michael, de droomjongen, doet alsof hij geïnteresseerd is in haar. Julia kan natuurlijk door haar roze wolk het echt van het nep niet onderscheiden en denkt dat hij dit meent. Hij gaat met haar naar bed en laat vervolgens niets meer van zich horen. Julia is natuurlijk ontzettend van streek. Als ze op een dag door de regen aan het joggen is, ziet ze vlak bij de plek in het woud waar ze altijd komt, iemand liggen. Het blijkt Michael te zijn met een ontzettende nare hoofdwond. Hij is met zijn hoofd tegen een steen aan geknald toen hij een ongeluk kreeg met zijn motor. Wonder boven wonder blijkt Michael ineens nog te leven en lijkt hij totaal veranderd.

Michael is plots een ontzettend aardige jongen en Julia weet niet wat ze hiervan moet denken. Ze is telkens bang dat als ze toegeeft aan haar gevoelens voor Michael, ze plots weer gebruikt zal worden. Toch blijft Michael het telkens proberen.

Het is een verrassend verhaal met een geweldige mix van magie, liefde, spanning en ontroering!

Wat ik leuk vond aan het boek was dat het erg anders was dan verwacht, maar in positieve zin. Ik had een boek verwacht waarbij het allemaal gewoon was zoals beschreven op de achterkant: Michael laat Julia staan, krijgt een ongeluk, overleeft dit en besluit haar terug te willen winnen. In grote lijnen gebeurt dit ook, maar er komt veel meer fantasie en bovennatuurlijke elementen bij kijken. Het geheim van het woud gaat dieper dan ik had verwacht en naast de hoofdlijn (Julia & Michael) spelen er zich nog zoveel meer dingen af! Liefdes die bloeien tussen vrienden uit Julia's vriendengroep, haar zusje Anne die zich vreemd lijkt te gedragen de laatste tijd en Julia's dubbele gevoelens voor de veranderde Michael en haar leuke buurjongen.

Het boek is niet heel dik en toch gebeurt er zo ontzettend veel in die pagina's. Dat is heel knap.

Het enige wat ik jammer vond, was dat ik de Duitse gedichten niet kon lezen, daar moest Google vertaling bij komen. Ik vind het aan de ene kant mooi dat dit Duits is gedaan, maar aan de andere kant wel ook weer wat minder, omdat ik het dan niet begrijp (nee, helaas heb Duits meteen laten vallen toen ik de kans had). (EDIT: blijkbaar stond de vertaling aan het begin van het boek en heb ik eroverheen gelezen hihi!)

Mijn eerste reactie op Goodreads toen ik klikte op 'I've finished this book!' was om op de 'Rate this 5 stars' te klikken. Ik ga mij op onze blog hier ook aan houden. Het boek is niet te vergelijken met andere boeken. Het is een uniek boek met elementen die mij met een heerlijk gevoel hebben achtergelaten. Het verdient 5/5 sterren!

Uitgeverij: STORM Publishers

5 opmerkingen:

1. Bedankt voor je mooie recensie :) Ik wilde alleen nog laten weten dat de vertaling van het gedicht op blz 125 wel in het boek staat. De Nederlandse vertaling staat op pagina 5. :)