donderdag 27 november 2014

Recensie: Zes seconden - Daniëlle Bakhuis

Dag lieve lezertjes.

Vandaag een recensie over Zes seconden van Daniëlle Bakhuis.
Over haar eerdere boek Wat Als... was ik erg tevreden! Vandaar dat ik helemaal blij was toen dit boek door de brievenbus viel!

Wauw. Ik heb het boek bijna in zes seconden uitgelezen zo spannend was het. Jeetje. Ik zit nog steeds met een spannend gevoel terwijl ik dit schrijf. Gisteren las ik het boek uit en het was een beetje te laat voor een recensie hihi, dus daarom schrijf ik het nu. Waar gaat het boek over wat ik zo super spannend vond?

Iemand knielt bij het lichaam en houdt zijn oor boven het masker.
`Een ambulance! schreeuwt een jongensstem. `We hebben een ambulance nodig!
Op dat moment valt mijn leven in twee stukken: ervoor en erna.

Zes seconden. Dat is precies hoelang de Afrekening duurt: een illegaal spel waarbij een slachtoffer in elkaar wordt geschopt voor geld. Veel geld. Jasmijn en haar vriendinnen besluiten mee te doen, maar de gevolgen blijken groter dan Jasmijn ooit had kunnen voorzien. Wie kun je vertrouwen als je niemand meer kunt vertrouwen?

Wauw. Dit is zeker één van de boeken die mij het meest in zijn greep heeft gehad. De spanning is voelbaar. Als je stopt met lezen wil je méér! Nu het boek uit is wil ik méér! Je wilt altijd maar méér! Ik vond het boek gelijk spannend beginnen. De Afrekening is al begonnen, dacht ik. Maar dat was nog niet zo. Je maakt gelijk kennis met de hoofdpersonen en hun zes seconden uitdagingen. Door deze uitdagingen kun je ook goed begrijpen waarom ze mee wilden doen met de Afrekening.

De grimmige stemming slaat toe als Jacky ineens met uitnodigingen komt voor Het Feest. Het Feest is een geheim feest waar gratis drank en drugs is, met als hoogtepunt van de avond: De Afrekening. Hierbij gaan 10 mensen in een kring staan en gooien om beurten geld op de grond. Als je het geld hoog genoeg vind om het mee te nemen mag je het pakken.... maar alle anderen mogen je dan voor zes seconden lang zo hard mogelijk schoppen. Jasmijn doet hier aan mee, hoewel ze er niet helemaal zeker van is. Na Het Feest stapelen de mysteries zich op. Het boek heeft zoveel verschillende bloedstollende mysteries dat werkelijk iedere letter spannend is. 'S nachts slapen was geen optie, 's nachts lezen wel. Het verhaal moest doorgaan, ik moest doorlezen.

De uiteindelijke ontknoping vond ik zowel sterk als vervelend. Ik hou echt niet van open eindes, maar in dit geval kan je toch een beetje bedenken waar het heen gaat. Aan de ene kant verwachtte ik dat er een deel 2 van kwam, omdat het op zo'n punt eindigt waarbij je bij een deel-boek altijd zit van: VERDORIE, nou moet ik op het volgende deel wachten! - Maar ik denk dat dat er niet komt. Dus in dit geval is het een open einde, maar ik vind het wel verfrissend.

Ik weet niet wat het is met die boeken van Daniëlle Bakhuis, maar ik heb nu twee boeken van haar gelezen en tweemaal is het raak. Ik ben gek op haar schrijfstijl, het is herkenbaar (ook omdat ze een Nederlandse schrijfster is begrijp je waar sommige dingen over gaan), het is grappig, het is spannend en alle actie wisselt elkaar in vlug tempo af. Heerlijk!

Binnen zes seconden heeft dit boek je in haar macht. Ik geef daarom voor dit boek de volle 5/5 sterren en hoop dat Daniëlle blijft schrijven, want ik ben erg tevreden!

Hartelijk dank aan uitgeverij Ploegsma voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

ISBN 978 90 216 7319 6