woensdag 12 november 2014

Recensie: Wit als Sneeuw - Salla Simukka

Hoi daar lieve sneeuwpopjes (oké, dit klonk in mijn hoofd leuker).

Ik sloeg zojuist de laatste bladzijde om van Wit als Sneeuw van Salla Simukka en ik moet zeggen dat het boek mij heeft verrast. Waarom? Dat zal ik je vertellen!

Cover
De cover vind ik wel wat hebben. Er is natuurlijk veel wit, vanwege de titel, en dat stadje met de vogels voegen weer net wat extra's toe.

Tijdens een trip naar Praag, ontmoet Lumikki Andersson een meisje dat beweert haar halfzus te zijn. Ze raakt nieuwsgierig, want haar ouders lijken inderdaad een familiegeheim te bewaren. Als Lumikki het meisje volgt, belandt ze in een religieuze sekte. Maar is het geloof puur, of is onschuld nooit zo wit als sneeuw?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik helemaal niets heb met sektes of verhalen erover. Als ik een film over sektes start, is het na nog geen 10 minuten alweer afgezet. Ik begon dan eigenlijk ook met een klein beetje tegenzin in het boek. Ik vond deel 1, waar al eerder een recensie van verscheen, heel sterk, en omdat het boek maar 188 pagina's heeft moest ik het toch even lezen.

Ik ben blij dat ik het heb gedaan. Het boek vond ik ietsje minder dan het eerste deel, maar dat heb ik vaak met series. De spanning in het verhaal was echter wel om te snijden en de twee pogingen van een ontvoerder om Lumikki te pakken, ja daarbij voel je toch echt even je girlpower gevoel bovenkomen.

Het verhaal is goed in elkaar gezet. Het begint met Lumikki die gewoon lekker nietsvermoedend geniet van haar vakantie in Praag als er ineens een meisje, Lenka, naar haar toekomt en beweert dat zij een halfzus is van Lumikki. Heel raar natuurlijk en zowel Lumikki als jij zelf wilt weten hoe dit in elkaar steekt. Als ik eerlijk ben vind ik dit 'geheim' ietsje minder. Als je het boek gelezen hebt, snap je misschien wat ik bedoel, maar ik zal nu niets spoilen. Er lopen namelijk twee geheimen in het boek; is Lenka Lumikki's halfzus? En wat is dat toch met die sekte? Het sekte verhaal is wel goed uitgewerkt en afgerond. Alleen zou Lumikki zich nooit met het hele sekte gezeur hebben bemoeid, als Lenka niet op haar af was gestapt. Uiteraard was dit voor Salla ook logisch, maar er moet natuurlijk een verhaal komen, dus stapt Lenka op Lumikki af en raakt Lumikki erin verstrikt.

De manier waarop Lumikki raadsels oplost en aan gebeurtenissen ontkomt, vind ik wel stoer, maar tegelijkertijd ook een beetje typisch. De hoofdpersoon blijft natuurlijk leven (dat weet je omdat er nog een derde deel is met haar in de hoofdrol), maar ik had in diezelfde situaties sowieso al 20x dood geweest. Maar misschien is dit ook wel een skill van Lumikki, om zich uit allerlei situaties te redden. Het werkt in ieder geval op een spannende manier op je in.

Wit Als Sneeuw is tegen mijn verwachtingen in toch heel sterk. Ik hou niet van dingen rondom sektes, maar het is toch (wederom) een erg goed boek van Salla. Het sleepte mij mee en ik moest het raadsel rondom de sekte en Lenka en Lumikki oplossen, waardoor ik het boek eigenlijk nog vrij snel heb uitgelezen. Het is een heerlijk boek voor een middagje regen of.... witte sneeuw ;)
Ik geef het boek 4/5 sterren.

En trouwens, een gesigneerd boek lezen is altijd lekker :)

Gesigneeeeeeerd