zaterdag 8 november 2014

Recensie: Silber - Kerstin Gier

Recensie: Silber - Kerstin Gier

Hooooi!

Hier een recensie van een boek dat ook een beetje tot mijn lievelingsboeken behoort inmiddels: Silber van Kerstin Gier. Silber 2 komt bijna uit en daarom besloot ik Silber #1 te recenseren, om straks gelijk Silber 2 te kunnen recenseren als ik die uit heb gelezen.

Wat een mooie cover! Ik vind het leuk gedaan met die confetti dingen die vallen en dat meisje wat dromerig kijkt. Dit vult het verhaal mooi aan. Ook is de cover niet specifiek, maar een beetje vaag gehouden. Dit maakt het wat mooier om zelf beelden te vormen van de personages en de omstandigheden.

Waar gaat het boek over?

Sinds Liv Silber met haar moeder en zusje naar Londen is verhuisd, droomt ze nogal vreemd. Lange gangen met versierde deuren, in raadsels sprekende standbeelden, de nanny die haar achtervolgt met een bijl... Liv droomt zelfs over een kerkhof, waar ze midden in de nacht vier jongens allerlei mysterieuze rituelen ziet uitvoeren. Nog vreemder wordt het als de jongens echt blijken te bestaan. En het allervreemdst is misschien wel dat ze dingen over Liv weten die alleen in haar dromen voorkomen. En dat is nog maar het begin...

Toen ik de achterkant las, leek het boek mij gelijk interessant. Ik vind alleen boeken tegenwoordig zo prijzig geworden, dus ik stelde kopen nog even uit. Op een gegeven moment kwam een vriendin van mij boeken bij mij uitzoeken die ik niet meer wilde, en ze nam een stapeltje mee van twaalf. Ze voelde zich schuldig dat ik niets ervoor terug wilde en daarom besloot ze dat ik één boek naar keuze mocht uitzoeken. Ja, jullie voelen hem al aankomen: dit was Silber :).

Ik heb het boek vrij snel uitgelezen, ook al is het boek best dik. Het is erg mooi beschreven en de droom-realiteit verhouding is maar een beetje vreemd. Dat maakt dat je als lezer precies wilt weten hoe dit in elkaar zit. Ik vind Liv een erg mooi beschreven personage. Ze zou precies het toonbeeld kunnen zijn van de meiden om ons heen. Ze is wat stuntelig, maar zeker niet dom. Ik vind de manier waarop ze handelt wel leuk, want ze doet alles uit nieuwsgierigheid en vastbeslotenheid. Ze moet en zal erachter komen wat de dromen betekenen en wat de vier jongens er mee te maken hebben. De band die Liv met haar zusje heeft is hierbij erg grappig. Samen gaan ze detective spelen.

Liv heeft met haar zusje Mia een pact dat ze niet verliefd wordt op jongens. Maar als ineens Henry in beeld komt, vergeet Liv de pact even... De eerste ontmoeting tussen Liv en Henry, Grayson, Arthur en Jasper is grappig. Omdat het zich in de droomwereld bevindt, kan Liv alle gebeurtenissen manipuleren. Ook het feit dat de jongens denken dat Liv weet wat er aan de gang is, terwijl Liv dat natuurlijk niet weet, levert heel wat gekkigheid op.

Het boek Silber heeft voor mijn gevoel als enige minpuntje dat het soms ietwat teveel van de hak op de tak is. Aan de andere kant creëert dit wel weer vaart en actie. Silber is een heerlijke mix tussen dromen en realiteit, waarin een mysterie alles nog moeilijker maakt dan het al is. Of Liv achter het geheim komt, dat lees je nog niet in deel 1, maar misschien wel in deel 2 die verschijnt op 15 november a.s.!

Ik geef het boek 5/5 sterren!