woensdag 26 november 2014

Recensie: Paper Towns - John Green

Recensie: Paper Towns - John Green

Hii!

Daar is hij weer: John Green!
Mijn favoriete schrijver, en ook deze keer heeft hij me niet teleurgesteld. Dit boek stond al een tijdje op mijn lijst van boeken die ik moést lezen en deze maand ben ik er eens lekker voor gaan zitten.

Dit spannende,  unieke en mysterieuze boek Paper Towns heb ik volledig verslonden, inclusief kaft en papier. In dit boek was ik weer op en top aan het genieten van de humoristische schrijfstijl van John Green, wat er mede voor heeft gezorgd dat ik dit boek binnen een week uit had gelezen.

Voor degenen die geen idee hebben waar het verhaal over gaat, hierbij de flaptekst;
Margo was altijd al gek op mysteries. En bij alles wat daarna kwam, kon ik me nooit aan de gedachte onttrekken dat ze misschien wel zo van mysteries hield dat ze er zelf een werd.

Als Q en Margo negen jaar oude zijn, vinden ze een dode man. Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen. Maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op.
Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q's kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten.
De volgende dag is ze verdwenen.
Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontrafelen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar de jonge vrouw op wie hij in stilte verliefd is, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo.
Maar wil Margo wel gevonden worden?

DUM DUM DUMMMM...!!!

Dit boek is weer eens wat anders dan de vele verhalen over liefdes en relaties. Margo is een populair, mysterieus meisje die vaak van huis weg loopt of verdwijnt. Eigenlijk heeft iedereen om haar heen wel ontzag voor haar. Dan heb je Quinten. Q. is eigenlijk een grote nerd die graag te vroeg op school is om met zijn vrienden te praten en Margo  is 'way out of his league'. Als Margo dan verdwijnt na het 'nachtelijk avontuur om nooit te vergeten' begint Q's zoektocht. De politie doet weinig omdat Margo al meerderjarig is en vaker is verdwenen en weer terug kwam, maar toch is Quinten bezorgd en wil gaat naar haar op zoek aan de hand van de aanwijzingen die Margo achter heeft gelaten voor Q. alleen.

Het is een verhaal waarbij je lekker actief mee kunt lezen om raadsels op te lossen, en mee te denken met Q. Het is echt zo'n boek die je gaat lezen met een kopje thee, kat op schoot en het liefst met je pyjama aan (mijn ultieme guilty pleasure).
Je wordt meegevoerd op de gedachtegang van Q. en zult waarschijnlijk verliefd worden op zijn karakter (waarchuwing!). Hij is zo lief en grappig en zijn nonchalante houding maakt dat je jezelf in hem  kunt herkennen. Alle personages die je in dit boek tegenkomt zijn uitzonderlijk, en dat is ook precies waarom ik John Green's boeken ook zo leuk vind; hij komt nooit met een stereotype verhaal of personages. Margo is waarschijnlijk mijn meest favoriete personage ooit! Ze is grappig, doet haar eigen ding zonder zich van andere mensen iets aan te trekken en is gewoon echt zichzelf. In de loop van het boek kom je er achter dat ook zij haar worstelingen heeft en heeft gehad. Maar daardoor weet ik wel gelijk weer dat Margo ook echt een persoon is en kun je van haar leren.

Dit boek zit vol bizarre verhalen. Q komt vaak in situaties waar ik enorm hard om heb gelachen (midden in de nacht, met ouders die mijn kamer binnen komen stormen om te vragen of het zachter mag want ze zijn allang aan het slapen).  Er zitten komische uitspraken in en de karaktertrekken van zijn vrienden maken het er niet serieuzer op. Het leverde in elk geval vaak pijn in mijn buikspieren op.

Dan is er natuurlijk ook nog het mysterieuze deel van het boek. Wat heb ik hier van zitten genieten! Ik heb altijd al van verhalen gehouden waarin je toewerkt naar de ontknoping, zonder dat je ook maar één keer zeker bent van de uitkomst. Dan dacht je weer dat er dit moest zijn gebeurd, ohnee toch weer dat.Op een gegeven moment weet je echt niet meer wat er nou gebeurd zou kunnen zijn, en de ontknoping is heerlijk origineel en onverwachts! Heel slim in elkaar gezet, Mr. Green! :)

Een enorme aanrader! Paper Towns in drie woorden; Geniaal, Humoristisch en Mysterieus (mét hoofdletter!).

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor dit recensie exemplaar!

Read more,