maandag 3 november 2014

Recensie: Het Rosie Effect - Graeme Simsion

Hèhè lieve boekenwurmen,
Hier is dan eindelijk de recensie van Het Rosie Effect. Dit is het vervolg op Het Rosie Project, waar onlangs een recensie van verscheen. Ik heb het ongelofelijk druk gehad, dus vandaar dat het eventjes duurde voordat ik kon lezen en nu dus een recensie erover kon schrijven.

Cover Het Rosie Effect

Maaaaar. Het was het wachten zeker waard hoor! Wat een heerlijk boek is dit weer. Graeme Simsion heeft een heerlijke schrijfstijl en ik heb me meerdere malen rot gelachen om Don's onhandigheid. De cover vind ik ook erg leuk. Het symboliseert precies Don's verschijning.

Ik vond dat bij dit boek, in tegenstelling tot bij Het Rosie Project, er veel meer vaart in zat. Dat was lekkerder lezen. Het boek was één grote achtbaan van Don's misverstanden en onhandige acties. Ik moet zeggen dat het af en toe wel wat vervelend was. Hij deed zoveel van die dingen na elkaar, dat ik als ik Rosie was gek zou worden. Voor Rosie is het ook heel zwaar in het boek. Hun relatie komt flink onder druk te staan met Don's aparte gedragingen elke keer weer. Rosie heeft al genoeg aan haar hormonen, misselijkheid, vreetbuien (gerookte makreel en zure bommen) en studie/promotie om Don's stuntelingen (en de gevolgen ervan) elke keer te verwerken.

Don wil Rosie's zwangerschap zonder stress laten verlopen. Juist omdat hij hier zo zijn best op doet, in combinatie met het onder de knie krijgen van 'vader worden', loopt het meerdere malen in de soep. Ik heb behoorlijk veel keren gelachen om Don's gedrag. Een grappig voorbeeld is als Don in de speeltuin kinderen gaat observeren om te kijken hoe ze reageren en daarbij hun gedrag noteert. Natuurlijk ziet het er in de ogen van de moeders heel raar uit, zo'n volwassen man die in zijn eentje in het park zit, beetje kinderen kijkt en ondertussen dingen noteert... Kortom: een hilarische afloop!

Over het algemeen vond ik het grootste verschil met het eerste boek (Het Rosie Project) de lengte van het verhaal. Niet de lengte van het boek, want dit boek is wel dikker, maar toch is het verhaal voor je gevoel korter. Dat vind ik iets goeds hebben. Het Rosie Project was wel erg leuk, maar de hele zoektocht en het gedoe rondom Rosie en Don werd op een gegeven moment wat langdradig. In Het Rosie Effect zat zoveel pit en actie dat het constant leuk bleef.

Natuurlijk zijn er ook dingen geweest die ik wat minder vond aan het boek. Dit waren de acties van Don. Hoe Don soms reageerde of de dingen die hij deed werden mij op een gegeven moment een beetje irritant. Ik snap dat hij niet zoals ieder ander functioneert en hij het op zijn eigen manier goed bedoeld, maar het werd ook een beetje irritant op een gegeven moment dat hij zo stuntelde.

Het Rosie Effect is een heerlijk boek en zeker een aanrader! Je geniet en lacht (soms zelfs hardop) om Don en zijn stuntelgedrag, al krijg je soms een beetje teveel Don. Ik geef het boek 4.5/5 sterren!

Koop hem hier op bol.com
Paperback|432 blz.|€18,95
ISBN 978 90 245 6571 9