woensdag 5 november 2014

Recensie: De One - Kiera Cass

Recensie: De One - Kiera Cass

MY O MY!
Ik heb vannacht (eigenlijk zelfs in de vroege uurtjes) De One van Kiera Cass uitgelezen en ben nog steeds helemaal in de Selectie-trans. Wat een boek. Waarom? Ik zal het je vertellen.

De One cover
De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze heeft te verliezen en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.

Heerlijk. De One is het laatste deel uit de Selectie trilogie van Kiera Cass. Deel 1 is De Selectie en deel 2 is De Elite. Maaaaaaar. Op het Best of YA Event van afgelopen zondag heeft Kiera ons verklapt dat er nog een deel 4 en 5 komen!!! Niks trilogie! Delen 4 en 5 worden wel vanuit iemand anders verteld, maar ik kan er niet op wachten!

Maar, De One... Je denkt dat je alles hebt gehad en dan krijg je dit boek. Het boek waarin America eindelijk een keuze gaat maken tussen Maxon en Aspen. Het boek waarin Maxon eindelijk een keuze gaat maken tussen America, Kriss, Celeste en Elise. Door het boek heen krijg je steeds meer het idee waar het verhaal heen gaat, tot bijna op het einde lijkt dit zo te gebeuren. En dan krijg je de laatste 40 pagina's... MAN. Daar gebeurt nog zoveel en dingen met zulke impact, je hele hart wordt gebroken, gelijmd, gebroken en dat constant. Je hoofd komt in een achtbaan terecht en je zicht wordt wazig door tranen.

Ikzelf vind De One het beste deel van de trilogie-die-dus-geen-trilogie-is. Het sleept je mee en laat duidelijk merken dat het jou en jouw hart in zijn greep heeft. Het verhaal is fijner dan de eerdere boeken in opzicht dat niet het hele boek in het teken staat van America die heen en weer loopt tussen Aspen en Maxon. Natuurlijk is dat nog wel even zo, maar nu maakt ze daadwerkelijk een keuze. En natuurlijk maakt ook Maxon een keuze. In De Elite was het ook van zijn kant nogal vervelend soms dat hij ook met de andere meisjes dingen deed, omdat America dat van hem vroeg. Maxon kiest in De One voor zijn prinses en je denkt dat je weet hoe het verhaal afloopt... Think again.

Het sterkste aan het boek is het verrassende einde met de plottwist. Echt in die laatste paar bladzijden wordt alles nog even compleet door elkaar gegooid. Maaike waarschuwde mij er al voor, maar alsnog kwam alles erg onverwachts en raakte het mij.

-De One is een heerlijk boek. Het heeft alles wat het moet hebben en er zit veel actie in. Mijn hart behoort nu tot deze boekenserie en ik kan er geen genoeg van krijgen. Door het eindelijk kiezen door America en Maxon, door alle spanning eromheen en door het verrassende maar super sterke einde is dit boek perfect en een ultieme aanrader! Ik ben er in één dag doorheen gevlogen! Het is het mooiste boek dat ik in tijden heb gelezen. Ik geef het boek daarom 5/5 sterren

4 opmerkingen:

1. heei, ik denk erover om ook de hele serie te gaan lezen en ik vraag me af of jullie ze in het Engels of Nederlands lezen, want ik zie op jullie blog zoal Engelse als Nederlandse boeken voorbij komen. ik snap het namelijk niet helemaal dat deel 1: 'de selectie' heet en dan deel 2 opeens: 'de elite' en deel 3: 'the one" heet en zo door, is alleen het eerste boek dan Nederlands of zijn ze allemaal Engels of Nederlands?

ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven en ik vind jullie blog trouwens erg leuk!
    -xxx- Daphne