maandag 24 november 2014

Recensie: De IJzerprins - Julie Kagawa

Recensie: De IJzerprins - Julie Kagawa

Ay ay lieve lezers,

Hier is de recensie van het vierde deel uit de Iron Fey serie: de IJzerprins.

Waar gaat dit laatste deel van de eerste serie van de Iron Fey (snappen jullie het nog?) over?

Mijn naam, mijn ware naam, is Ashallayn'darkmyr Tallyn. Ik ben de enig overgebleven zoon van Mab, koningin van het Winterhof. En wat haar betreft, ben ik dood. Mijn verhaal begint, zoals zoveel verhalen, met een meisje... Als Winterprins zag ik liefde altijd als een zwakte. Maar toen kwam Meghan, half meisje half fae, en dat veranderde alles. Ik werd verliefd op haar en beloofde dat ik haar ridder zou zijn. Een belofte waarvan ze me - om mijn leven te redden - ontsloeg toen Nimmernimmer bijna ten onder ging aan de IJzerfae. Nu is Meghan de IJzerkoningin, heerseres van een rijk waar Zomer- en Winterfae niet kunnen overleven. Om bij haar te kunnen zijn, zal ik sterfelijk moeten worden. Dus ben ik nu, samen met Puck, met wie ik nog steeds een flinke appel te schillen heb, en die irritante cait sith Grimalkin, die me ook al het bloed onder de nagels vandaan haalt, onderweg naar het Eind van de Wereld. Daar zal ik de proeven moeten afleggen om mijn ziel te verdienen. Maar de prijs is hoog, en de keuzes die ik moet maken zijn onmogelijk. Zal ik Meghan ooit nog terugzien?

Het boek is erg wennen. Je bent gewend dat in de eerste drie delen van de serie vanuit het oogpunt van Meghan wordt verteld. In dit boek gaat alles ineens vanuit het oogpunt van Ash. Ik moet zeggen dat dit wel verfrissend is, maar tegelijkertijd valt het mij ook een beetje tegen. Het voelt nu een beetje als een losstaand boek. Voor mij vormen de eerste drie boeken van de Iron Fey serie eigenlijk al de complete serie en is de IJzerprins een beetje er maar bijgevoegd. Het gaat wel door op de voorgaande boeken, Ash gaat immers een mogelijkheid zoeken om bij Meghan in het IJzerrijk te kunnen leven, maar er is weer een compleet nieuw avontuur gestart, terwijl dit pas in het vierde boek dus gebeurt.

Het is daardoor niet een slecht boek hoor, zeker niet. Het is erg spannend en je wilt constant weten of Ash gaat slagen in zijn zoektocht. Hoe gaat het worden opgelost, gaat het überhaupt worden opgelost? Zoals ik al zei is het ook soms wel verfrissend dat je dingen uit oogpunt van Ash ziet gebeuren. Wel moet ik zeggen dat ik dit boek graag snel uit wilde hebben, omdat ik er iets minder van genoot dan van de vorige drie delen.

De oplossing van het boek, waarin Ash erachter kwam hoe hij bij Meghan zou kunnen leven vond ik wat raar. Hij kreeg namelijk eerst een visioen van wat er zou gebeuren als hij die maatregel zou treffen, en dat was vreselijk. Nu doet ie het aan het einde alsnog, en gaat het wel ineens goed. Echt heel vreemd en een beetje jammer. Desalniettemin was het boek wel spannend en in de magische sferen van de eerdere drie boeken.

Ik geef het boek 3,5/5 sterren. Wat ik grappig vind aan de boeken is dat alle boeken evenveel pagina's hebben :) En de kaften blijven natuurlijk mijn favoriet! Ik ga hopelijk snel door in deel 1 van de vervolg serie: De Iron Fey: Call of The Forgotten 1: De Verloren Prins.