dinsdag 18 november 2014

Recensie: De IJzerkoningin - Julie Kagawa

Ghallôo!

Een begroeting met een Russisch accent hiero. Ik ben momenteel druk bezig met de uitvoeringen van de toneelstukken van mijn toneelvereniging, waarin ik de rol speel van Svetlana Swaffelski (ja, echt) en met een Roessiesj accent moet praten.

Maar toch heb ik tijd gevonden om een recensie te schrijven! En over niets minder dan het derde deel van de Iron Fey serie; de IJzerkoningin! Van het eerste deel De IJzerkoning en het tweede deel De IJzerprinses, zijn reeds recensies verschenen en nu is het tijd voor het derde deel!

Het verhaal van Meghan, Ash, Puck, Grimalkin en alle andere fae gaat verder....

Mijn naam is Meghan Chase. Ik dacht dat het voorbij was. Dat Ash en ik eindelijk samen konden zijn nu we allebei verbannen zijn uit Nimmernimmer. We hebben een hoge prijs moeten betalen, maar het was het waard. Alleen, is het wel echt voorbij? Hoef ik geen moeilijke keuzes meer te maken? Geen offers meer te brengen voor de mensen van wie ik hou? Nou, niet dus! De valse koning van het IJzerrijk zit achter me aan. Hij is uit op mijn magische krachten. Krachten die ík niet begrijp of kan beheersen, maar die hém oppermachtig zullen maken. Tegelijkertijd blijk ik de enige te zijn die hem kan tegenhouden. De enige die kan voorkomen dat het oprukkende ijzer heel Nimmernimmer vernietigt. Waarschijnlijk krijg ik er spijt van, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens leren hoe ik een zwaard moet vasthouden en hoe ik die magie onder de knie krijg. Eén ding is zeker: het wordt erop of eronder. Voor mij, voor Ash, voor ons allemaal...

Dit is met voorsprong het beste deel uit de Iron Fey serie! (let op: De vervolgserie 'Call Of The Forgotten' heb ik nog niet gelezen). Wat een power en wat een magie! Ik kreeg er geen genoeg van. Het is bloedstollend spannend, met een heerlijke dosis drama die je naar een overwinning doet smachten, in het voordeel van de personages. Het boek gaat verder met het verhaal, waar de IJzerprinses stopt. De cover vind ik ook het mooist van allemaal trouwens, ik ben zo gek op roze! En glitters! Wat een perfectie! Jeej!

Aan het begin van het verhaal gaat het nog ietwat traag. Er worden voorbereidingen getroffen om de IJzerkoning te verslaan. Er gebeuren wel leuke dingen, maar de echte actie laat nog even op zich wachten. Ik vind dat Meghan hier een grote verandering ondergaat. Ze is natuurlijk degene met de sterkste krachten en ze weet dat zij de enige is die de IJzerkoning kan verslaan, maar in dit boek begint Meghan daar zelf ook in te geloven. Ze krijgt nu het zelfvertrouwen en de moed om voor haar lot ook vol te gaan. Ash staat hierbij een beetje in haar weg af en toe, omdat hij zo overbeschermend is. (Hij mag mij wel beschermen). Er komt dan ook een spanning tussen Meghan en Ash die af en toe gewoon nagelbijtend is.

Het slot van het boek vind ik wel sterk. Meghan lost haar tweestrijd van IJzermagie en Zomermagie op en weet ze beiden goed te gebruiken. De manier waarop de strijd tussen Meghan en de IJzerkoning wordt opgelost vind ik wel goed, maar gaat ook weer een beetje ver in geloofwaardigheid. Het moment dat Ash Meghan bij de boom neerlegt in de toren, ja daar gingen mijn tranen lopen. Wordt het eind goed al goed? Lees dat zelf in dit spannende deel van De Iron Fey serie!

Ik moet zelf zeggen dat ik na dit boek niet meer goed wist wat ik nog te wachten stond in 'De IJzerprins', omdat het verhaal eigenlijk een soort van afgerond was. Tot opeens op het einde een complicatie ontstond. Hè verdorie, nu is het boek wéér zo spannend geëindigd en moet je wel doorlezen in het vierde boek!

De IJzerkoningin bevat een heerlijke mix van fantasy, magie, drama en een flinke dosis actie. Het is een goed geschreven boek, met een powerchick in de hoofdrol en een prins waar je U tegen zegt. De IJzerkoningin krijgt van mij 5/5 sterren!!