maandag 10 november 2014

Recensie: de IJzerkoning - Julie Kagawa

Recensie: De IJzerkoning - Julie Kagawa

Hee daar! Ik dacht ik ga weer eens een serie recenseren. Dan weten jullie welke boeken er na dit boek nog zullen volgen en kunnen jullie je erop verheugen, haha ;)

De Iron Fey serie van Julie Kagawa is echt een hele leuke serie. Ik heb met veel plezier deze serie gelezen. Toen ik vorig jaar een abonnement op de Girlz! nam, kreeg ik de eerste drie boeken er gratis bij (HINT). Voor Sinterklaas kreeg ik van mijn oma De IJzerprins en toen kon ik de vier boeken aan één stuk door lezen. Ik was helemaal betoverd door de kaften. Ze zijn zooooo ontzettend mooi en de boeken kosten maar €9,95 per stuk!! Hoe dan?

De IJzerkoning is het eerste deel van deze serie. De serie zit een beetje apart in elkaar. Je hebt de eerste vier boeken: de IJzerkoning, de IJzerprinses, de IJzerkoningin en de IJzerprins. Daarna heb je nog twee uitgegeven delen: De Verloren Prins en De Duistere Fae.

De eerste vier boeken behoren tot de serie De Iron Fey en gaan over het leven van Meghan Chase. De andere delen die erna komen, horen ook bij de Iron Fey serie, maar gaan over het broertje van Meghan: Ethan. Deze serie heet De Iron Fey; Call of the Forgotten.

Ik begin gewoon bij het begin!

Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. Wat gebeurt er allemaal? Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen... Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh? En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten... Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?

Toen ik aan het boek begon was ik gelijk vertrokken. Ik bevond mij niet meer op aarde, ik was in de fantasiewereld van de fey. Gelijk werd ik in het boek gezogen en volgde ik alles. Het verhaal is zo heerlijk! Ik was een deel van het boek en in plaats van dat ik het las, maakte ik het zelf mee. Ik ben gek op Julie's schrijfstijl. Ze kan dingen erg goed beschrijven en spannend houden, zonder dat je het gevoel hebt dat het vervelend wordt.

Door het boek heen maakt Meghan allemaal rare en zelfs gevaarlijke dingen mee. Je voelt veel sympathie voor haar en alle gebeurtenissen die haar beïnvloeden. Ik ben helemaal gek geworden van Grimalkin, de kat. Het is zo'n geweldig personage: heerlijk op zichzelf en lekker droog in opmerkingen en acties. Ook maak je kennis met Ash. Wat is hij mysterieus... Je wilt dat er wat gebeurt tussen Ash en Meghand. Geloof me: in de delen erna ga je zwijmelen.

Ik begreep een hele tijd lang niet waarom het boek de IJzerkoning heet. Je kwam de Zomerfae tegen en de Winterfae, maar voor de rest geen IJzerfae. Tot tegen het einde van het boek. Daar wordt alles ineens duidelijk. De IJzerkoning is de vijand van zowel Zomerfae als van de Winterfae. Meghan is bereid het tegen de IJzerkoning en zijn IJzerfae op te nemen. Als je het stuk leest waarin de omgeving van de IJzerfae wordt beschreven, wil je daar beslist niet heen. De werelden en omgevingen zijn erg goed beschreven. Je voelt, ruikt en beleeft het allemaal.

De IJzerkoning is een heerlijk fantasiegevoel dat je ervaart bij elke letter die je leest. Je leest eigenlijk geen boek, maar maakt het zelf mee. Deze combi maakt dat ik dit eerste deel 5/5 sterren geef!