donderdag 30 oktober 2014

TTT: Top 10 trends in boeken die ik zat ben


TTT: Top 10 trends in boeken die ik zat ben

Hee allemaal!

Dit is mijn eerste Top Ten Thursday! Elke week heeft de Lady Library de Top Ten Thirsday met deze week de top 10 van trends in boeken die ik zat ben. Ik heb er al aardig wat gelezen van andere boekbloggers, en heb nu zelf mijn eigen top 10 op een rijtje gezet. Laten we beginnen!

1. Vampiers en weerwolven. Ja. Er was een tijd dat iedereen hier helemaal weg van was. Helaas begin ik me er nu aan te ergeren. Het is teveel de overhand gaan nemen en de verhalen lijken allemaal een beetje op elkaar. Vind het wel genoeg voor een (lang) tijdje.

2. Boeken waarbij je je eigen invulling moet geven of eigen verhaallijn kan kiezen. Met eigen invulling bedoel ik de boeken waarbij je constant moet raden naar wat er daadwerkelijk gebeurt. Dat vind ik inmiddels zo vervelend: schrijf het gewoon, ik wil het lezen! Met eigen verhaallijn kiezen bedoel ik boeken als Lover of Loser van Carry Slee. Je kan dan om de zoveel hoofdstukken kiezen of ze wel of niet met iemand meegaat. Ik heb hier geen zin meer in. Een verhaal is een verhaal, ik hoef die niet zo zeer meer te bepalen.

3. Driehoeksrelaties. Deze werd eigenlijk bij alle andere boekbloggers genoemd en ik ben het er volledig mee eens. Het leek eerst zoveel te hebben: een meisje en twee jongens wie moet ze kiezen, maar nu lijkt dit wel het enige onderwerp te zijn van boeken(series) (Twilight, De Selectie trilogie, de Grisha trilogie en noem maar op). Genoeg genoeg genoeg! Één meisje en één jongen is alles wat we nodig hebben.

4. Haat en dan plots liefde - verhouding. Ik vond het eerst altijd romantisch als het tussen een jongen en meisje een beetje hatelijk ging en ze dan bij elkaar kwamen, nu niet meer. Nu heb ik echt zoiets van: als ik in het echte leven iemand haat, ga ik niet ineens met diegene staan zoenen. Ik heb er een hekel aan gekregen toen dit in zoveel boeken gebeurde.

5. Moeilijke namen. Er zijn van die boeken en die hebben dan personages met namen die al vrij unusual zijn, maar dan verschillen die namen ook nog eens maar 1 of 2 letters met elkaar. Je moet dan constant bedenken wie wie was. Kom op zeg. Namen als Koen en Bart zijn toch prima?

6. Typische verhaallijnen. Ik ben altijd gek geweest op boeken die voorspelbaar waren. Waarom? Dan werd mijn gevoel vervuld. Ik verwachtte dat er iets zou gebeuren, dat gebeurde, en ik voelde me gelukkig. Inmiddels vind ik het genoeg. Er zijn zoveel boeken waarover je al bijna een recensie kan schrijven zonder dat je het hebt gelezen. Zonde.

7. Boeken over ziektes. Sorry voor de mensen die het een goed boek vonden, maar ik vond De Weeffout in Onze Sterren niet zo bijzonder meer. Het was wel een mooi boek, maar na Komt Een Vrouw Bij De Dokter, Pijnstillers en weet ik het welke boeken nog meer over vreselijke ziektes gaan, heb ik er genoeg van. Ik ben sowieso al niet zo van de zielige boeken, maar aangezien ze allemaal een beetje ook over hetzelfde gaan, hoeven ze van mij niet meer.

8. Ontzettend uitgerekte boeken/series. Er zijn boeken die bijvoorbeeld heel erg beschrijvend en uitgerekt zijn dat je met 250 van de 600 pagina's ook het verhaal had kunnen volgen. Dit is het ergst bij series. Soms heb je het gevoel dat een serie met twee boeken genoeg is, maar dat die derde per se er bij moest omdat het per se een trilogie moet zijn. Of er is nog net een klein beetje extra wat de schrijver kwijt wil, en lult daar een heel boek bij om niet met 25 pagina's aan te komen zetten. Ik vind het een beetje jammer worden zo om nog series te proberen.

9. Spannende boeken zonder ontknoping of met een flut ontknoping. Natuurlijk zijn flut ontknopingen nooit leuk, dat je zoiets hebt van: oké.. dit was het... serieus? Maar je hebt ook boeken (bijvoorbeeld 'Verraad' van Abigail Haas), waarbij het verhaal niet wordt opgelost. In Verraad krijg je wel hints waarmee je zelf dan zou moeten doordenken wie het heeft gedaan, maar zelfs daar heb ik op internet rondgezocht omdat ik het niet zeker wist. Ik wil gewoon weten wie het heeft gedaan. Punt.

10. Rare wezens. Ik vond het altijd spannend om te lezen over wezens die je nooit in het echt kan zien, maar wel in je verbeelding. Inmiddels vind ik daar niet heel veel meer aan. Het kan een fase zijn, maar ik heb genoeg van het vormen van hoe de wezens eruit zien en allerlei nieuwe soorten te ontdekken. Het is wel goed zo. 

Dit was mijn eerste Top Ten Thirsday. Wat is jouw top tien trends in boeken die jij zat bent? Denk er maar eens over na ;)

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen