zondag 19 oktober 2014

Review: Extreme Spot de verschillen boek voor volwassenen!

Hoi daar!
Een keer iets anders op onze blog: in plaats van leesboeken een doe-boek!

Het gaat om een spot-de-verschillen boek:

Het boek is een hardcover en dat vind ik erg mooi en handig, want die kun je goed openleggen. Als je de foto's ziet, is je eerste reactie dat het ook echt extreme is:

Poeh. Ik dacht: vet! Dit wordt een uitdaging! Het was jammer toen ik al gauw 10 verschillen kon noemen. Was dit extreme? Toen bleek dat er maarliefst 50 verschillen in elke foto zitten (en in de laatste 2 zelfs ieder 100) en toen moest ik toegeven dat het bij die laatste 10 verschillen wel echt zoeken werd. De ene foto was ook weer moeilijker dan de andere foto. Dit was natuurlijk hartstikke leuk, maar als je nog maar 1 verschil moet ook frustrerend, haha.

Er zit ook een zoekraster in het boek bij, die je over de foto heen kan leggen:

Zo kun je de verschillen per vakje zoeken... tenminste dat is de bedoeling. Dit kan bij één van de twee foto's ook wel, maar voor de andere foto is er geen raster, waardoor het raster niet veel toevoegd, dat is jammer. Het raster zit vastgeplakt aan de rand, aan het begin van het boek en ik weet niet of het de bedoeling is dat het los wordt gehaald om te gebruiken, maar dat moet haast wel. De eerste pagina's kunnen er namelijk wel onder, maar bij die laatste gaan de pagina's bol staan. Als je het raster eruit haalt kun je het wel op elke pagina neerleggen, maar nogmaals is het er maar één waardoor het niet veel extra heeft als het gaat om hulp bij vergelijken.

Ik heb ervoor gekozen om niet in het boek te omcirkelen, maar op een papiertje te schrijven welke verschillen ik bij elke foto heb gevonden en waar die zit. Dit kun je makkelijk noteren, doordat er net als in de Bosatlas je een plaats vind bij G4, je hier ook zo de verschillen kunt noteren. Alleen zijn dit zowel verticaal als horizontaal nummers. Op deze manier kan je bijvoorbeeld noteren dat je op vakje 01-01 (dat is helemaal linksboven in het hoekje) hebt gezien dat er bijvoorbeeld een wolkje weg is. Daar is het raster weer wel handig voor, want de hokjes in het midden kun je niet zo één, twee, drie bepalen. Hier is wel over nagedacht, dus als je niet in het boek wilt schrijven hoeft dat ook helemaal niet!

Een anders pluspunt is dat aan het einde van het boek alle antwoorden staan, zodat je kan nakijken of je ze goed had, of even kan spieken naar dat laatste onvindbare verschil ;)

Ik laat het boek nu even door mijn ouders proberen, om te kijken of zij de verschillen kunnen vinden. Dit is een teken dat het boek wel een leuk doorgeefboek is. Ik weet niet of ik het zo gauw cadeau zou doen aan iemand, tenzij diegene fan is van 'zoek-de-verschillen', maar het is zeker een leuk boek om in je vrije tijd te doen. Op vakantie is het ook leuk, omdat je natuurlijk ook samen tegen elkaar kunt spelen wie het eerst alle verschillen kan vinden, of binnen één minuut de meeste verschillen. Maar je kan natuurlijk ook met elkaar samen naar de verschillen zoeken.

Je kan het boek bestellen bij BBNC Uitgevers via deze link.
Ik dank BBNC hartelijk voor dit exemplaar!