donderdag 16 oktober 2014

Recensie: Water & Vuur - Victoria Scott

Recensie: Water & Vuur - Victoria Scott

Hoi daar!
Tot mijn vreugde recenseer ik vandaag over het boek Water & Vuur van Victoria Scott! Waarom ben ik zo ontzettend enthousiast over dit boek? Daar vertel ik later alles over. Eerst even de cover:

Normaal gesproken hou ik niet zo van covers met veel zwart erin, ook al gaat het om een spannend boek. Dit keer maak ik een uitzondering. Juist door de zwarte kleur komen de effecten van water op de letters en vuur op de veer goed uit!

Toen ik de achterkant las vond ik het boek gelijk pakkend: ik moest het lezen! Lees maar eens mee:

De zestienjarige Tella is wanhopig: haar broer is ernstig ziek en de artsen staan met lege handen. Dan ontvangt Tella geheimzinnige instructies om deel te nemen aan een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En de prijs? Het geneesmiddel dat haar broer kan redden. Modepopje Tella, niet gewend aan ontberingen, is vastbesloten: ze moet winnen!

Alle deelnemers krijgen een ei, dat tijdens de race uitkomt. In elk ei zit een Pandora, een speciaal gemanipuleerd dier, met gaven waarmee het de deelnemer kan helpen. Tella s Pandora lijkt niets bijzonders te kunnen of toch wel?

En hoe handig zijn Tella s gevoelens voor de zwijgzame, stoere Guy, die net zo graag wil winnen als zij? Want als het erop aankomt, heeft Tella maar één doel: het leven van haar broer redden en dat van zichzelf.

Heer-lijk! Op de cover zit een sticker met de quote 'Nog beter dan de hongerspelen', door young-adults.nl en als ik heel eerlijk ben, ben ik het hier nog mee eens ook! Iedereen kent de hongerspelen wel (The Hunger Games) waarin tributes vechten voor hun leven en er maar 1 iemand kan winnen. In Water & Vuur zit hetzelfde concept, maar daarbij zijn er vier verschillende ecosystemen in één race, i.p.v. één omgeving voor de hele wedstrijd. Plus de Deelnemers hebben hulp van Pandora's. Het is een soort Hunger Games meets Pokémon. Een soort Hunger Games + dus.

Het begint met Tella, ze is met haar ouders en zieke broer verhuisd naar Montana. Ze denk dat dit is vanwege haar zieke broer en ziet erg op tegen het leven daar, zonder haar beste vriendin Hannah. Op een gegeven moment vindt Tella een blauw doosje op haar bed, waarin een apparaatje zit die instructies geeft over de Zwavelloop, een race door vier ecosystemen waarmee ze het Medicijn kan winnen om haar broer te redden. Het kan zijn dat sommige mensen het begin wat overdreven vinden, je fantasie moet groot zijn om het apparaatje dat door niets - zelfs geen vuur - kan worden vernietigd, te waarderen. Ik heb gelukkig een enorme fantasie en waardeerde het boek daarom van het begin tot het eind!

De ecosystemen worden gescheiden met zwarte pagina's waarin een zelfstandig naamwoord staat die het ecosysteem omschrijft. Bij de jungle is dit 'De Regen':

Dit vind ik een sterk aspect, omdat je duidelijk kan zien wanneer ze zich waar bevinden en wanneer de overgang is naar een ander ecosysteem.

Als de race eenmaal begint maak je al kennis met Guy, de stoere stevige jongen met weinig woorden. Je merkt dat er iets tussen Guy en Tella speelt, maar van Guy's kant komt niet veel, omdat hij erg afstandelijk is. Het moment waarop ze ineens zich aan elkaar overgeven, komt heel plots. Het kan storend werken, omdat het zo ineens gebeurd terwijl Guy daarvoor nog vrij afstandelijk deed, maar ik vond het juist heerlijk. Je voelt de aantrekkingskracht tussen die twee en als het er zo plots is, smelt je. Dat is namelijk wat je wilt dat er gebeurt en dan gebeurt het!

Het aspect van de Pandora's vind ik een enorm sterke toevoeging aan het boek. Ik ben zelf gek op dieren en ik leefde ontzettend mee toen ik de soms gruwelijke dingen las die er met de dieren gebeurden. Het is mooi om te lezen hoe ieder zijn eigen unieke Pandora heeft. De Pandora's hebben geen naam maar een code. In het begin is het nog wel even zoeken wie ook alweer 'RX-13, M-4, G6 en AK-7' zijn. Meestal wordt er na de code nog het dier genoemd waarom het gaat, maar later in het boek weer je precies wie er wordt bedoeld. Tella's Pandora heet 'KD-8', maar ze noemt haar Pandora 'Madox'. De andere Deelnemers snappen niet waarom Tella zoveel om haar Pandora geeft, waarom ze haar Pandora een naam geeft of hem eten voert. Je krijgt hierdoor al steeds meer het gevoel dat er iets raars aan de hand is met die Zwavelloop.

De gebeurtenissen tijdens de Zwavelloop volgen elkaar vliegensvlug op. Dit maakt het heerlijk leesbaar en een niet weg te leggen boek. Ik heb dit boek sneller verslonden dan welk boek dan ooit! Er bleven maar dingen gebeuren, in rap tempo, maar wel van hoge kwaliteit. Ik had 75 bladzijden gelezen toen ik het boek weg moest leggen, voor een verjaardag. Op die verjaardag had ik constant de neiging om te vertellen of ze al hadden gehoord over het meisje dat in de jungle liep tijdens een race en dat haar Pandora-ei aan het uitkomen was, toen ik me besefte dat dit niet in het nieuws was geweest, maar gebeurde in mijn boek. Ik was verslaafd aan het boek en nam het overal mee naar toe, om op de gekste plekken te lezen (en dat terwijl ik het met drie dagen uit had).

Het stomme was dat ik pas tijdens het lezen de pagina zag waarop staat: 'Het vervolg op Water en Vuur verschijnt ZOMER 2015'. Verdorie... Nu moet ik dus zo lang de dagen gaan aftellen, tot ik weet hoe het verder gaat met Tella en Guy, met Madox en AK-7 en met de race. Maar ach, heb ik wel iets om naar uit te kijken!

Ik dank uitgeverij Leopold hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! Het is dat wij maar een maximum hebben van 5 sterren, anders had ik het boek er veel meer gegeven. Ik ben er erg optimistisch over en zou het aan iedereen aanraden! Het boek geef ik dan nu ook met veel enthousiasme 5/5 sterren!