maandag 6 oktober 2014

Recensie: Wat Als... - Daniëlle Bakhuis

Recensie: Wat Als... van Daniëlle Bakhuis

Dag lieve boekenwurmen! Hier een nieuwe recensie van mij, dit keer van het boek 'Wat Als...', geschreven door Daniëlle Bakhuis, uitgegeven door uitgeverij Ploegsma. Daniëlle Bakhuis is redactrice bij CosmoGIRL! (en yay daar heb ik een abbonnement op!)

Mijn eerste ervaringen
Ik heb het boek een tijd geleden gekocht, omdat de achterkant mij wel aansprak. Ik kan mij erg vinden in het thema 'pesten', omdat ik er zelf (helaas) mee te maken heb gehad. Door middel van boeken over pesten probeer ik nog steeds uit te zoeken wat de pesters er nou toe aanzet om te pesten. Dit boek was daarnaast ook een schitterend mooie hardcover, dus meenemen die hap! (Kijk maar:)

Wat Als... cover
De reden dat die briefjes er zo bij liggen is door het leuke extraatje van dit boek. Er zijn door het boek heen vier momenten dat er een opgevouwen briefje in het boek geplakt zit. Dit zijn briefjes die de gepeste aan de pester geeft om wraak te nemen op het pesten. Zo dus:

Okay, ik begrijp het als je nu zoiets hebt van: de gepeste stuurt de pester briefjes en .. wacht ... wat? Ik zal daarom even eerst een samenvatting geven van het boek, voor we gelijk het diepe induiken en je mij kwijtraakt.

‘Sorry?’ Zoë onderbreekt me. ‘Sorry?’ Ze proeft het woord in haar mond en besluit dat het het walgelijkste is wat ze ooit heeft gegeten. Zoete broodjes. Een laffe hap.
Op dat moment weet ik dat ik een fout heb gemaakt. Mijn sorry betekent niets voor haar. In haar gedachten heeft ze me al duizend keer sorry horen zeggen: te midden van een volle klas, vastgebonden aan een stoel en met een pistool tegen mijn hoofd. De sorry die ik nu wil zeggen maakt totaal geen indruk op haar.  Haar stem hapert kort. ‘Je dacht toch niet dat ik ook maar één seconde vergeten was?’

Jade heeft haar verleden als pester diep weggestopt in haar geheugen. Maar dat verandert als Zoë na jaren van afwezigheid weer terug op school is. Jade wil niets liever dan sorry zeggen en alles vergeten, maar daar denkt Zoë heel anders over. Dan vindt Jade een vervelend anoniem briefje in haar kluis. En nog een. En nog een…

Nu wordt het misschien wat duidelijker wat ik bedoel met de gepeste stuurt de pester berichtjes. Maar is dit wel echt de gepeste Zoë die de berichtjes stuurt? Of is het iemand anders die Jade het leven zuur wil maken?

Het boek begint gelijk leuk. Aangezien het boek geschreven is door een Hollandse dame is het makkelijk te begrijpen en goed voor je te zien. Mijn favoriete quote is toch echt wel: "De beschuit knapt doormidden en mijn hele handpalm zit onder de boter. 'Kut!' " Het is heerlijk om dit herkenbare moment van de struggle met het beschuitje en de boter te lezen. Zo zijn er door het boek heen veel meer van die momenten die herkenbaar zijn, wat het boek erg lekker weg te lezen maakt.

De opbouw van het boek is ook erg mooi gedaan. Als Jade een briefje vindt waar bijvoorbeeld 'Wat als... iedereen je uitlacht?' opstaat, is het hoofdstuk daarna gewijd aan het stuk waarin duidelijk wordt wat Jade en haar twee vriendinnen vier jaar ervoor Zoë hebben aangedaan om ervoor te zorgen dat iedereen Zoë uitlachte. Dat vind ik erg fijn aan het boek. Je wordt ingelicht over de gebeurtenissen als ze er daadwerkelijk toe doen.

Een ander mooi aspect van het boek is het verkeerde spoor. Je gaat telkens wisselen in personen van 'wie heeft nou de briefjes gestuurd'. Uiteindelijk is er alsnog wel een verrasingsmoment, maar deze heb je vlak voor de bekendmaking waarschijnlijk net door. Dit is verder niet storend, tenzij je heel goed bent in het voorspellen van boeken (wat ik niet ben), misschien dat je dan al eerder de dader hebt gevonden en dan kan het boek wellicht minder leuk zijn.

Het verhaal loopt lekker door en het boek was bij mij in een mum uit. Ik wilde telkens zo graag weten hoe het verder ging, dat ik op een gegeven moment op de meest rare plekken (lees: stiekem tijdens werkcollege onder tafel) het boek opensloeg. Het is kort en bondig geschreven, er wordt niet teveel uitgewijd over allerlei zaken die er niet toe doen en het is spannend. Ik vond het boek ietwat kinderlijker dan verwacht, maar eigenlijk viel het hartstikke mee. Ik raad het boek aan voor mensen met een leesdip, omdat het een luchtig boek is wat je heerlijk als tussendoortje of opstartboek kan gebruiken!

Ik geef het 4/5 sterren!

Read more,