maandag 27 oktober 2014

Recensie: Perfect Chemistry - Simone Elkeles

Hoooi lieve boeklovers :)
Het was een tijdje stil op onze blog, omdat ik tentamenweek had en druk aan het leren was voor mijn autotheorie examen. Nu heb ik weer wat meer tijd om iets te posten!

Vandaag ga ik jullie bekend maken (voor zover jullie het boek niet kennen) met een ander boek uit mijn top 3 favoriete boeken! Het gaat om Perfect Chemistry van Simone Elkeles. Al eerder heb ik uit mijn top drie het boek 'Joël' gerecenseerd. Nu is het tijd voor dit boek!

Ik vind deze cover wel mooi. Het is niet een uitspringende cover, of waar ik bij ga kwijlen, maar ik vind het wel wat hebben. Het boek gaat ook over een Latino jongen en een blank meisje en hun aantrekkingskracht. De personen zijn daarom goed gekozen. Meestal vind ik het moeilijk als er personen op de kaft staan, omdat je dan al een beeld hebt van de hoofdpersonen, in plaats van dat je zelf de personen in je hoofd kan vormen, maar ik denk dat in dit geval de vorming van de hoofdpersonen geen extreme fantasie vereist en je al gauw op deze figuren zou komen.

Er is nog een cover versie:

Deze cover vind ik niet mooi. De manier waarop Alex Brittany een kus geeft is niet meer romantisch, maar vreemd. Ik kan het niet precies plaatsen, maar ik ben niet weg van deze cover. Gelukkig heb ik deze cover ook niet :)

Waar gaat het boek over?

Brittany is blond, rijk en populair. Alejandro (Alex) is donker, arm en lid van een gang: De Latino Bloods. Op de eerste schooldag hebben deze twee meteen knallende ruzie. Maar dan worden ze bij elkaar ingedeeld voor een scheikundeproject. En lijken ze elkaar, ondanks hun vooroordelen, steeds leuker te vinden...Want is Brittanys leventje wel zo perfect als het lijkt? En is Alex wel zo wild als hij zich voordoet?

Ik heb dit boek destijds gekocht, omdat ik geen leesvoer meer had. WAT? Ja, ik had geen leesvoer meer. Ik ben pas twee jaartjes op extreme wijze boeken aan het verzamelen. Voorheen kocht ik een boek, las ik het, en kocht ik weer een ander boek etc.

Het boek is echt sterk. Je hebt twee verhaallijnen: die van Alex en die van Brittany. Je ziet uit beide verhaallijnen komen dat ze hun eigen leventje leiden, tot ze de ander tegenkomen. In beide verhaallijnen komt naar voren dat ze iets voor elkaar voelen, maar de verschillende levens staan in de weg. Het is heel mooi hoe de aantrekkingskracht naar voren komt, want ze kunnen niet samen zijn, maar ze willen het wel. De gang waar Alex in zit is een beetje creepy; ze zijn wat duister en ook hun 'zaakjes' zijn duister. Alex wil voor Brittany uit de gang stappen, maar dat gaat niet zomaar...

Het zusje van Brittany niet goed heeft iets psychisch en reageert niet als normale mensen. Het is mooi om te lezen hoe Alex meeleeft met Brittany's zusje, hij kan goed met haar overweg. Brittany schaamt zich een beetje voor anderen die haar zusje zien, maar Alex gaat het goed af. Je merkt dat ze gaandeweg ook veel eigenschappen hebben die bij elkaar passen.

Het boek is sterk opgebouwd en je voelt de aantrekkingskracht. Je wilt dat Alex en Brittany samenkomen, maar dit gaat niet al te soepel, waardoor je door blijft lezen. Je wilt weten hoe het verder gaat en of ze uiteindelijk erin slagen samen te komen. Dit maakt het boek een heerlijke Young Adult met alle ingrediënten van humor, drama, spanning, liefde en natuurlijk twee uitgesproken personages als hoofdrolspelers. Het boek krijgt van mij 5/5 sterren.

MyPerfectBookLife<3