zaterdag 18 oktober 2014

Recensie: Mijn reis met Jake - Morgan Matson

Hee hallo!
Volgens mij zijn heel weinig mensen bekend met het boek dat ik nu ga recenseren en dat vind ik erg jammer. Het boek 'mijn reis met Jake', van uitgeverij de Fontein, is een van mijn favoriete boeken die mij heeft verrast.

De cover geeft al het gevoel van een heerlijk zomerboek vol meiden dingen:

Waar gaat het boek over?

Amy is zeventien en staat op het punt van het westen van Amerika naar Connecticut in het oosten te verhuizen. Drie maanden eerder is haar vader bij een ongeluk omgekomen. Zijn dood heeft grote sporen achtergelaten in het gezin. Amy’s moeder wil dat Amy met hun auto naar Connecticut komt. Maar sinds het ongeluk rijdt ze niet meer. Daarom heeft haar moeder een reisgenoot geregeld: Jake, de zoon van een kennis. Amy ziet er als een berg tegenop om vier dagen lang met een onbekende jongen in de auto te moeten zitten, maar wanneer de knappe Jake haar chauffeur blijkt te zijn, wordt de reis ineens een stuk spannender. Al snel besluiten de twee een ‘kleine’ omweg te maken en bijzondere plekken te bezoeken. Met elke kilometer groeit hun band, maar ook de spanning. Het wordt een reis om nooit te vergeten.

Toen ik dit boek in de winkel zag liggen moest ik hem gelijk hebben. Dit kwam door de extraatjes die dit boek heeft. Amy en Jake gaan namelijk door Amerika reizen. Ze moeten naar Connecticut toe, maar besluiten tijdens het rijden een omweg te maken en samen veel meer van Amerika te gaan zien. Ze slapen op de meest gekke plekken en spelen muziek af in de auto. Dit zijn de leuke extraatjes, want alles wordt vastgelegd in het boek! Zo zijn er pagina's met de muziek die wordt gedraaid:

Ook staan er foto's in die zij hebben gemaakt tijdens de reis, en bonnetjes van tankstations, of van wat ze waar hebben gegeten:

En zo staat er nog veel meer in: menu's, e-mails, schetsen van Amy, de motto's van elke staat die ze doorkruizen, foto's, pamfletten die ze tegenkomen en nog meer lijsten met muziek!

Het verhaal zelf is ontzettend leuk. Je merkt de aantrekkingskracht tussen Amy en Jake, maar je merkt ook dat Amy ergens mee zit en zich daarom niet helemaal aan Jake kan binden. De situaties waarin ze terecht komen zijn telkens weer ontzettend awkward, super grappig of juist spannend. Er zijn ook emotionele momenten bij in dit boek, die het boek erg sterk maken. De opbouw van de spanningen tussen Jake en Amy voelt natuurlijk aan. Het gaat niet overdreven snel, maar er is ook geen zodanige vertraging dat het vervelend of saai wordt. Het had wel iets sneller mogen groeien tussen hen, maar zoals het nu is geschreven hindert het niet.

Je maakt eigenlijk zelf een reis door Amerika, zonder er naar toe te hoeven! Je ziet foto's van belangrijke punten van elke staat, of je komt leuke weetjes tegen. Het leuke is dat de schrijfster zelf een hele tour door alle staten van Amerika heeft gedaan en bedacht dat het leuk was om alles te bewaren (foto's, bonnetjes) en dat allemaal te verwerken in een boek! Ze heeft Amerika drie keer doorkruist voor inspiratie, maar natuurlijk ook voor plezier.

Ik ben erg lovend over dit boek, wat ik eigenlijk alweer een tijdje geleden las. Het is me nog heel helder wat er precies gebeurt in het boek en ik vind het nog steeds een ontzettende leuke chicklit! Ik raad hem iedereen aan en geef het boek 5/5 sterren. Voornamelijk door de extra's die erbij zitten, die maken het boek compleet.