dinsdag 7 oktober 2014

Recensie: Joël - Carry Slee

Recensie: Joël van Carry Slee

Hoooi!

Ik vond het eens tijd om een recensie te schrijven over één van mijn drie lievelingsboeken!
Deze keer gaat de recensie over: JOËL van Carry Slee.

Mijn eerste verwachtingen van het boek waren niet zozeer doorslaggevend toen ik destijds het boek kocht. Ik kocht hem eerlijk gezegd omdat ik toentertijd ontzettend graag boeken van Carry Slee las. Ik ging op vakantie en mocht een boek kiezen wat ik mee wilde nemen, dus liet ik mijn moeder deze kopen. Op vakantie was ik gelijk in het boek vertrokken, om er niet meer uit te komen tot het was afgelopen...

Wat ik van het boek verwachtte was veel spanning, maar het boek oversteeg mijn verwachtingen! Laten we eerst eens kijken waar het boek over gaat:

Ze is verdiept in haar boek als er wordt gebeld. Het zou Bart kunnen zijn. Ze staat op om open te doen. Maar het zijn niet Barts voetstappen die ze op de trap hoort. Nieuwsgierig doet ze de deur open. 'Remco, jij!' Wat moet hij hier ineens? Als ze had geweten dat hij het was, had ze nooit voor hem opengedaan. Maar wat moet ze? Hem afschepen bij de deur? Ze kijkt hem aan, hij ziet eruit alsof hij heeft gebruikt. Hij heeft een gejaagde blik in zijn ogen. 'Ik moet je spreken,' zegt hij en voor ze hem kan wegsturen loopt hij langs haar heen haar kamer in. Dit wil ik helemaal niet, denkt ze. Hij gaat op het puntje van de bank zitten, alsof hij elk moment kan opspringen. 'Ik hield van Luna.' Hij verheft zijn stem. 'Dat weet je, ik hield heel veel van haar. Ik kan wel zeggen dat ik nog nooit zoveel van een vrouw heb gehouden.' Hij kijkt Eva aan. 'Misschien juist daarom...' Eva verstijft. 'Jij bent de enige die ik dit vertel,' zegt hij terwijl hij naar haar toe buigt. 'Alleen jij krijgt dit te horen. En ik zweer je, na dit gesprek zet ik voorgoed een punt achter dit afschuwelijke drama. Dat heb ik mezelf gezworen.' Gadverdamme. Er gaat een rilling door Eva heen. Wat gaat hij haar vertellen?

De vier vriendinnen Eva, Luna, Nathalie en Fleur wonen in hetzelfde studentenhuis. Door een noodlottig ongeluk valt Luna uit het raam van haar kamer en is op slag dood. Maar is het wel een ongeluk? Eva heeft zo haar twijfels. Luna's ex-vriend Remco gedraagt zich vreemd en liegt tegen haar. Luna's dood laat Eva niet meer los, terwijl haar vriendinnen des te meer genieten van het leven. Als Eva ook nog anonieme brieven in handen krijgt gericht aan Luna, wordt alles nog veel ingewikkelder.

Het boek heeft twee verhaallijnen: die van Eva, Nathalie en Fleur die omgaan met het verlies van hun vriendin Luna en een tweede verhaallijn van een jongen genaamd Joël die een probleem/geheim heeft. De passages zijn geschreven in briefvorm. Deze brieven worden gevonden door Nathalie in Luna's kamer vlak na haar dood. De twee verhaallijnen komen op een gegeven moment samen en ik persoonlijk zag het niet aankomen. Het kan zijn dat een oplettende lezer die vaak clues al van tevoren kan raden het al gauw door heeft hoe het zit, maar ik had dit niet. Dit was voor mij een ontzettend pluspunt! Het boek verraste mij totaal en ik vond de manier waarop de twee verhalen met elkaar samenkwamen echt sterk.

Daarnaast was ook de manier van hoe het boek is opgezet erg goed. Ik bedoel hierbij niet de twee verhaallijnen (wat overigens ook lekker las doordat je een beetje informatie van beiden verhalen kreeg, maar het exacte verband komt pas aan het einde), ik bedoel het verloop van het verhaal. Door de dood van Luna gaan haar vriendinnen verhaal halen bij Derek Ogilvie. Zijn uitspraken maken je in de war, maar als je de ontknoping leest ga je van: OOOOOOOOOOOH - met een hele diepe inhaal van je adem! Schitterend!

Ook is het boek niet volledig gefocust op de dood van Luna en het verhaal van Joël, maar hebben Eva, Nathalie en Fleur ook nog andere dingen die in hun leven gebeuren waarover wordt verteld. Zo is het verhaal niet eenzijdig en uitgekauwd, maar gebeurt er in het boek ontzettend veel en blijft je aandacht erbij.

Een minpunt aan het boek kan ik niet echt bedenken. Het enige wat misschien zo is, is dat op het moment dat de lezer de clue snel doorheeft, het boek saai kan zijn. Je weet al hoe het zit en daardoor is alles al overduidelijk en de ontknoping overbodig. Maar voor wie net als ik bladzijde na bladzijde meer nieuwsgierig is naar de ontknoping en op dat moment zelf pas daadwerkelijk doorheeft hoe het zit, is het een geweldig boek!

Ik geef het boek 5/5 sterren!

Read more,