maandag 6 oktober 2014

Recensie: Je bent van mij! - Maren Stoffels & Hans Kuyper

Je bent van mij! - Maren Stoffels & Hans Kuyper

:) dag allemaal!

Deze recensie gaat over een boek wat ik al een tijdje geleden heb gelezen. Desalniettemin wilde ik dit boek graag even op de blog zetten. Ik moest van mijn oma voor kerst een boek uitkiezen uit een tijdschriftje wat zij mee had genomen. Toen ik het doorbladerde viel mijn oog op de cover van dit boek:

Ay ay cover, wat ben jij prachtig! Het spinnewebje komt ook bij ieder hoofdstuk nog weer terug. Maar de cover is natuurlijk niet het enige waar ik op let bij een nieuw boek, de samenvatting op de achterkant is ook belangrijk! Laten wij hier eens naar gaan kijken:

Moira heeft geen flauw idee van wie ze brieven krijgt, die eerst nog vlinderlicht en verliefd klinken, maar steeds beklemmender van toon worden. Ze hoopt dat ze van Nino komen. Maar schrijft hij zo mooi? En was hij in haar slaapkamer? Moira heeft het gevoel dat er een web om haar heen wordt geweven. Dan komt haar nieuwe buurjongen met een onverwachte aanwijzing die haar hele leven op z’n kop zet.

Kort en bondig! Het vertelt ons eigenlijk vrij weinig, zodat wij nieuwsgierig worden, maar tegelijkertijd vertelt de achterkant ook weer niet te weinig, zodat wij wel een idee hebben waar het boek naar toe wil.

Het is echt een superleuk boek! Ik weet nog toen ik hem las dat ik constant zat te switchen: Hij heeft de brieven gestuurd, onee hij! Oneeeee HIJ! en weer terug naar de eerste verdachte. Op een gegeven moment ging ik zelfs de vrouwelijke karakters verdenken. Het zit zo in elkaar dat pas de laatste zin van het boek verklapt wie het is en ik hoop dat jullie net als ik dan zitten van: o mijn god wauw echt? Ik vond het einde erg goed. Het is niet van 'hij/zij stuurde het en alles is weer eind goed al goed blabla', het is echt een sterk einde door pas in de laatste zin de ontknoping te zetten. Dit houdt de lezer tot het einde toe in spanning over wie degene is die Moira de brieven stuurt.

Ik las zoals gezegd het boek op een wat jongere leeftijd (ik was geloof ik 14), en toen vond ik het boek helemaal geweldig. Ik heb geen idee of ik nu (op 18-jarige leeftijd) het boek misschien wat kinderachtig zou vinden, maar ik zou het boek gewoon aanraden voor kinderen va. 13 jaar. Het is nog geen enkel moment in mijn gedachten gekomen om dit boek te verkopen, omdat het gewoon echt een heel goede herinnering heeft nagelaten in mijn hoofd.

Misschien is het enige minpunt dat het verhaal soms wat obvious veel naar één iemand wordt geleid, waardoor je zoiets hebt van: 'oké, die kan het haast niet meer zijn'. Verder is het een boek wat heerlijk wegleest.

Ik geef het 4/5 sterren!

Read more,