woensdag 29 oktober 2014

Recensie: Het Rosie Project - Graeme Simsion

Helloooow :)

Zoals beloofd hier de recensie van het Rosie Project. Ik ben inmiddels alweer lekker door aan het lezen in het tweede deel van de serie: Het Rosie Effect!

Ik had het boek al een tijdje in mijn boekenkast staan, maar heb eigenlijk telkens andere boeken voorrang gegeven. Ik heb geen idee waarom, maar ik weet nu wel dat dat een grote fout was! De cover vind ik trouwens wel wat hebben, het heeft geen duidelijke personen, maar geeft toch een beeld. En het contrast tussen de kleur rood en het zwart is erg mooi. De letters springen eruit, waardoor de titel goed te onderscheiden is, doordat deze wit zijn.

Waar gaat het boek over?

De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden.

Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen.

Het boek vond ik zo ontzettend schattig. Ik vind Don zo'n heerlijk persoon. Zelf ken ik namelijk ook genoeg autistische mensen en ik wil later ook met autistische kinderen gaan werken. Één van mijn oppaskindjes is autistisch en ik zie alles wat Don heeft voor trekjes ook terug in mijn oppaskindje (ondanks het leeftijdsverschil van mijn oppaskindje en Don). Het is natuurlijk zielig om te lezen dat Don zo graag wil settelen, maar het hem maar niet lukt. Zijn weg er naar toe is grappig. De criteria die hij stelt, door middel van een vragenlijst, waaraan zijn toekomstige vrouw moet voldoen zijn natuurlijk erg overdreven en streng. Er is geen vrouw die hieraan kan voldoen. Don's toekomstige vrouw is zelfs helemaal 'imperfect' volgens zijn vragenlijst, maar ze passen o zo goed bij elkaar: het gaat over Rosie.

Rosie had ik totaal anders voorgesteld dan hoe ze is. Ik had een lieve vrouw verwacht die misschien zelf ook wat autistisch zou zijn. Ik had me zeker geen roodharige gothic-achtige power chick voorgesteld. Dat was wel grappig, want ik was natuurlijk helemaal verrast. Verrassing is altijd een heerlijk element in een goed boek. Ik vind het wel goed dat Rosie Don af en toe probeert te sturen, maar soms vind ik haar gedrag wat hinderlijk. Ik wilde in het begin eigenlijk ook niet dat Don met haar zou eindigen, maar ze zijn wel leuk samen. De DNA zoektocht naar Rosie's echte vader is ook erg intens, dus ik snap af en toe Rosie's reacties ook wel weer. Dat ze hiervoor helemaal naar New York gaan vind ik wel leuk, maar niet ontzettend geloofwaardig. Het is wel mogelijk, maar het gaat ook wel weer wat ver. Maarja, hoe ver wil je gaan om je echte vader te vinden? Precies. Naar de andere kant van de wereld en terug als het moet. En de ontknoping van deze zoektocht...... Read for yourself :)

Het boek stond zoals gezegd niet op nummer één als ik een nieuw boek pakte om te lezen, maar eigenlijk zonder echte reden. Toen ik van uitgeverij Luitingh-Sijthoff 'Het Rosie Effect' ontving om te recenseren, moest ik er wel aan geloven. Dit was een goede keuze. Ik heb enorm genoten van het boek. Het was schattig, lief, onschuldig, soms een beetje ontroerend en vooral daverend herkenbaar. Een heerlijk boek met alle ingrediënten, af en toe een beetje teveel beschrijvend, maar het leest heerlijk weg!
Ik geef het boek 4/5 sterren.