maandag 13 oktober 2014

Recensie: Dreiging & Duisternis - Leigh Bardugo

Recensie: Dreiging en Duisternis - Leigh Bardugo

Hoooooi!
Hier de langverwachte recensie van Dreiging en Duisternis van Leigh Bardugo! (Uitgeverij Blossom Books) Dreiging en Duisternis is het tweede deel van de Grisha-serie en het vervolg op Schim & Schaduw (waarvan al een recensie online staat).

Allereerst: bedankt young-adults.nl voor het gewonnen boek en het pakket eromheen! Ik ben erg verwend en ben gelijk begonnen met lezen!

En kijjjjk wat Blossom Books dit keer van de cover heeft gemaakt:

A-W-E-S-O-M-E!
Ik vind deze cover mooier dan die van Schim en Schaduw, die mij iets te grijs is. Ik snap dat het boek er juist op doelt om grimmig te zijn en Duisternis te laten overheersen, maar ietwat kleur erin spreekt mij meer aan. Wederom is het boek een mooie hardcover en de golven links en rechts onderaan de voorkant voelen glad aan (ja ik heb het boek geaaid). Ook is die schitterende landkaart-openingspagina weer aanwezig :) :
b2ap3_thumbnail_foto.JPG
Dit vind ik echt een super toevoeging, omdat je wederom kan volgen welke reis er wordt afgelegd, waar welk dorpje ligt en wat ze bedoelen als ze spreken over bepaalde routes.

Waar gaat dit tweede deel van de Grisha serie eigenlijk over?

Duisternis vergaat nooit.
Opgejaagd door het Eerste en Tweede leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerser verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.

Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere macht die zich in het land verzameld. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling - en verder weg van Mal.

Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

Een pluspuntje aan het boek vind in de hoofdstukjes 'Voor' en 'Na' die zich vooraan en achteraan het boek bevinden. Dit zijn een soort inleiding en afsluiting van het boek, zonder teveel te herhalen of af te sluiten (want er komt nog een deel 3). In deze hoofdstukjes wordt er gesproken over 'de jongen' en 'het meisje' in plaats van over 'Alina' en 'Mal', dat is wel verfrissend.

In het begin van het boek denk je dat Mal en Alina veilig een leven kunnen opbouwen. Ze hebben een beetje hun draai gevonden en plannen gemaakt voor hoe ze verder gaan. Natuurlijk gaat dit niet door en staat de Duisterling vrij snel op de stoep. Ik moet zeggen dat ik echt opkeek van hoe snel de Duisterling ze alweer had gevonden, ik bedoel: dit was vrijwel aan het begin van het boek; wat zou er in de andere 380 pagina's gebeuren??

Tijdens het bezoek van de Duisterling worden Alina en Mal voor het eerst aangevallen door de nitsjevo'ya: levende schaduwmonsters van de Duisterling, gecreëerd door magie. De nitsjevo'ya gaan nog een grotere rol spelen aan het eind van het boek.

Als Alina en Mal door de Duisterling op het schip worden meegenomen, lijken ze totaal verloren. Ze worden constant bewaakt door de Duisterling en zijn volgers, maar ook door Sturmhond: de kaperkapitein en zijn bemanning. Toch is het verhaal zo geschreven dat Alina en Mal kunnen vluchten, met hulp van de kapitein. Ik vond het erg goed dat ik geen idee had hoe ze ooit daaruit konden ontsnappen en toen toch ineens kwam er een twist en kwamen ze vrij.

Alina komt erachter dat er naast Morotzova's hert nog twee versterkers zijn: Rusalye de zeegesel en de Vuurvogel. Ik vind het aan de ene kant mooi geschreven dat Alina zich niet compleet voelt zonder de andere versterkers, maar ik vind het wel een beetje irritant dat ze zo hebberig is en alles wil. Maar tegelijkertijd is dat ook weer niet raar, want ze zijn immers voor haar bestemd. Ik zat hierin een beetje in tweestrijd.

Het grootste deel van het boek wordt eigenlijk gebruikt door Alina om een leger op te zetten en iedereen klaar te stomen voor de strijd tegen de Duisterling: ze is het zat en wil niet meer vluchten: de Duisterling moet neer. Wat betreft de rol van Mal hierin, was ik ook een beetje geïrriteerd. Ik ben al die tijd Team Mal geweest en vind dat zowel Mal als Alina ten opzichte van elkaar vervelende dingen doen of zeggen. Zo vind ik dat Mal niet voldoende waardering toont voor het feit dat zijn meisje de sterke redder is, in plaats daarvan is hij overbeschermend en voelt hij zichzelf rot terwijl Alina hem gewoon nodig heeft. Hij zegt steeds dat hij bij Alina hoort, maar tegelijk doet hij hele aparte dingen die ik niet zo leuk vind voor het liefdesverhaal, maar daardoor juist wel weer een drama veroorzaken. Van Alina's kant is het logisch dat ze doordat ze met haar hoofd zit bij het land, de strijd tegen de Duisterling en de versterkers, dat ze niet altijd geduld heeft. Toch vind ik dat er bijvoorbeeld staat 'ik wilde....., maar ik deed het niet', dat ik zoiets had van... als je het zo schrijft zijn ze gedoemd te mislukken ja. Maar dit is ook wel weer een element wat je laat doorlezen, hoe gaat het verder? Zeker als je ook de pogingen van prins Nikolai en prins Vasily naar Alina meeneemt...

Het einde vond ik zelf een beetje plots komen, maar wel sterk. Niemand had het verwacht en de beschreven gebeurtenissen zijn gruwelijk. Ik had een beetje Game of Thrones gevoel, toen er achter elkaar zoveel mensen ineens doodgingen. Het allerlaatste gedeelte van het boek kan ik voor mijzelf echter nog niet helemaal plaatsen, ik weet nog niet goed wat ik ervan vind. Het nodigt uit tot meer, maar het geeft me ook een beetje het gevoel van: wat moet ik hiermee?

Kortom, het boek is weer erg sterk. Iets langdradiger, maar er gebeurt echt een hele hoop. De personages zijn goed uitgewerkt en de nieuwe personages zijn erg leuk en voegen wat toe aan het verhaal. De cover is weer to-die-for en de landkaart is weer erg nuttig. Door het niet goed te plaatsen einde en door het (voor mijn gevoel) vervelende liefdesleven van Mal en Alina, maar omdat het verder wel een super verhaal is met alle gruweijke details inbegrepen geef ik het 4/5 sterren!

Read more,