zaterdag 11 oktober 2014

Recensie: Divergent - Veronica Roth

Divergent - Veronica Roth

Hoihoi!

Na een lange, lange, (veels te) lange tijd zit ik eindelijk achter mijn computer voor mijn eerste recensie! Dit boek heb ik verslonden in mijn zomervakantie en deel daarom graag mijn gevoelens en gedachtes over het boek met jullie.

Ik zal jullie eerst vertellen over mijn obsessie met mooie covers. Als ik een boek koop, koop ik niet zomaar het boek omdat het een killer verhaal belooft te zijn. Vaak ga ik online op zoek naar welke uitgaven ze van het boek hebben en kies ik de cover uit die ik het gaafst vind. Een jaar geleden heb ik ontdekt dat de 'place to be' voor mijn boek-inkoop verslaving de Waterstones in Amsterdam is. Hier verkopen ze zo onwijs veel boeken (allemaal in het Engels) met alle soorten uitgaves die er van het boek zijn. Ik zal ook maar gelijk aan jullie bekennen dat ik bijna huilend voor de boekenkasten met de mooiste Harry Potter covers in elkaar stortte (waar de verkopers niet eens raar van opkeken, wat een paradijs).

Terug naar Divergent. Ik ben het boek gaan lezen doordat ik de gelijknamige film in de bioscoop had gezien, het verhaal me in zijn greep had en ik wilde kijken of het boek beter was dan de verfilming. Nou heb ik eigenlijk een grote hekel aan eerst de film kijken en dan het boek lezen, maar hiervoor maakte ik graag een uitzondering. Voor diegenen die niet bekend zijn met Divergent, hierbij de (Engelse) flaptekst:

Sixteen-year-old Tris is forced to make a terrible choice. In a divided society where everyone must conform, Tris does not fit in.
So she ventures out alone, determined to discover where she truly belongs. Shocked by her brutal new life, Tris can trust no one. And yet she is drawn to a boy who seems to both threathen and protect her.
The hardest choice lies ahead.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik was al aan het gillen bij het lezen daarvan. (Ik word soms nogal enthousiast over boeken). Hoe vet is dat?! Een wereld waarin niemand zou willen leven, daar moet Tris in zien te overleven doordat ze anders is. En juist dan komt ze iemand tegen die wel eens heel gevaarlijk voor haar zou kunnen zijn, maar haar tegelijkertijd ook weer beschermt.

Het boek is ge-wel-dig. In het begin wordt er een omschrijving gegeven van het de wereld waarin ze leeft en hoe die wereld tot stand is gekomen. Je komt er samen met Tris al snel achter dat er iets niet klopt met het systeem waar haar wereld mee wordt bepaald. Doordat Tris afwijkt en dit doorheeft, voelt zij zich de aangewezen persoon hier iets aan te doen. En dan komt Tobias in beeld. Mijn hemel wat heb ik vaak over Tobias gedagdroomd. Hij lijkt een gevaarlijke, stoere gozer maar er blijkt veel meer achter zijn harde uitstraling schuil te gaan. Als Tris langzaam maar zeker Tobias begint te vertrouwen komt ze erachter dat ze misschien wel niet zoveel verschillen. Samen willen ze het verknipte systeem van hun samenleving veranderen.
De relatie tussen Tobias en Tris is één van de factoren die me lezende hielden. Het was zo lief en tegelijkertijd spannend en realistisch om te lezen omdat er een constante dreiging was dat ze ontdekt zouden worden. Ook fijn was dat ik me in kon leven in Tris doordat ze dezelfde keuzes maakt als ik zou doen.
Een andere factor dat me lezend hield was de manier waarop Tris zich door haar dagelijks leven heen sloeg. Ze had het niet makkelijk en door haar bouw en onervarenheid was ze vaak het pispaaltje van de groep. Maar met haar slimheid en doorzettingsvermogen wist ze haar plek in de groep te bemachtigen, en dat was niet zomaar een plek...

De manier waarop Veronica schrijft bewonder ik heel erg. Ze heeftt gedurende het boek veel kleine aanwijzingen gegeven, die aan het einde allemaal op zijn plaats vallen. Je bent je er niet bewust van totdat je het boek uit hebt gelezen en na het wegleggen denkt: 'OOH daarom deed hij zo!' en 'Dat ik dat over het hoofd heb gezien!'. Dat zijn de boeken waar ik van houd, boeken waarbij je actief mee moet denken en dat het niet na tien bladzijdes lezen al duidelijk is hoe het verhaal gaat aflopen.

Ik geef het 5/5 sterren!

Read more,

Posted by Maaike