dinsdag 7 oktober 2014

Recensie: de Selectie - Kiera Cass


Recensie: Kiera Cass - De Selectie!

Hellooo:)

Ik heb een tijdje gewacht om een recensie over dit boek te schrijven. 'Eerst wil ik De One lezen', dacht ik. Nu ben ik van mening dat ik deze recensie gewoon graag wil schrijven en daardoor is hij vandaag online gezet!

Wie kent De Selectie inmiddels niet? Het is een superleuk eerste deel van een superleuke trilogie waarvan ik het derde boek op 2 november in de voorverkoop ga halen! 

Op de covers staan zulke mooie jurken, I'm jealous... 

Waar gaat De Selectie over, voor mensen die het nog niet weten? (FOEI!)

Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig caste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour. De selectie biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te strijden om het hart van prins Maxon.
America Singer vindt het echter een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten voor een strijd om een kroon die ze niet wil. Ze moet in een paleis wonen dat continu wordt aangevallen door rebellen. Dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.

Ik had zelf vrij hoge verwachtingen over dit boek na alle (extreem) positieve recensies over dit boek te hebben gelezen. In het begin dacht ik dat het boek dit niet ging waarmaken, het begint ietwat traag met veel introductie en beschrijvingen. Als eenmaal 'de selectie' is begonnen komt alles op gang en dat was het moment waarop het boek mij overtuigde dat het inderdaad zo extreem goed is als werd beweerd. De schrijfstijl van Kiera Cass is heerlijk, je leest het en je ziet het voor je. Je voelt het, je ruikt het, echt alle zintuigen doen mee! Het is geschreven vanuit perspectief van America Singer, en daarom voel je het meest met haar mee. Haar struggle om Aspen en Maxon is jouw struggle. Geloof me, je verandert door het boek heen wel 4574570x van mening over wie jij aan America's zijde wil zien: Aspen of Maxon (en dat wordt in deel 2 'De Elite' nog veel erger!) 

Het boek is niet alleen een romantisch drama, maar tegelijkertijd ook nog spannend door een heersende oorlog tussen het koningshuis en de rebellen uit het Noorden en het Zuiden. De rebellen willen het heersende kastenstelsel omverwerpen en het koningshuis natuurlijk niet. Daardoor is tijdens de selectie ook sprake van spannende momenten met invallen van de rebellen. Dit maakt het nog verslavender! Het heeft alles wat een heerlijk Young Adult boek moet hebben: romantiek, drama, spanning en humor. Er zijn ook momenten dat je een glimlach krijgt en zelfs een lach laat horen (ja hardop!) 

De opbouw van het boek is sterk doordat het chronologisch is en alles wat gebeurt wordt duidelijk beschreven. Voor er iets gebeurt waarvan je als lezer niet zou begrijpen waar het over gaat, wordt het alvast uitgelegd. Hierdoor mis je geen enkele clue, grap of ander onmisbaar moment. 

Het enige minpunt aan het boek is misschien het wat trage erg beschrijvende en introducerende begin, of de vele terugblikken naar situaties. Misschien is dit laatste ook wel voor sommigen juist weer een pluspunt, want het is natuurlijk ook leuk om te weten waarom America bepaalde dingen vindt of aan bepaalde dingen denkt.

Ik geef het boek 4,5/5 sterren, dat komt door het begin. Verder is het boek helemaal geweldig en zeker een aanrader!

Read more,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

1 opmerking:

  1. Ik zag het boek staan in de Standaard boekenhandel en heb het meteen voor kerst gevraagd. Toen ik de hele reeks kreeg, was ik dolgelukkig.

    Het begint inderdaad met een redelijk lange introductie, maar door de romantiek tussen Aspen en America stoort dat allemaal niet.
    Je leeft inderdaad ook mee van het begin tot het einde en dat maakt het boek extra goed. Zo zijn er verschillende voorbeelden:
    Je haat Maxon en na een tijd begin je van hem te houden.
    Je haat het paleis, maar na een tijd wordt het vertrouwd.
    Wanneer Aspen op het einde America tegen het lijf loopt, staat je hart mee stil en besef je hoe diep hun liefde is.
    Ikzelf vind het een verhaal, dat je doet beseffen dat weglopen niets helpt.
    Ik vind het een prachtig boek en niet te langdradig. Ik kan niet wachten om in de Elite te beginnen!

    Ik zou het boek een 4/5 geven, dit komt omdat ik juist ervoor een soort gelijk boek had gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen