woensdag 15 oktober 2014

Recensie: De Elite - Kiera Cass

Recensie: De Elite - Kiera Cass

Heee lieve bookaddicts!
Vandaag komt er weer een recensie op onze blog van Kiera Cass. Dit keer gaat het om het tweede deel uit de Selectie trilogie: de Elite!

Allereerst ga ik lekker origineel weer even wijzen op de mooie jurk die op de cover staat:

Ik ben gek op rood, hoewel ik de jurk van het eerste boek mooier vind. Maar dat maakt natuurlijk niet uit, want het gaat om het verhaal. De reden dat het horloge op de foto bij het boek ligt, is omdat tijd voor America in het boek heel belangrijk is. Ze heeft tijd nodig om te kiezen met wie zij uiteindelijk wil eindigen: Aspen of prins Maxon? Zoals ik in de recensie van De Selectie, het eerste deel van deze trilogie, al zei ben ik ditmaal ook weer erg vaak (érg érg vaak) veranderd van mening over wie naast America wil hebben staan. Als ik er 100% zeker van was dat het prins Maxon moest zijn, gebeurde er weer iets tussen Aspen en America en dan zat ik van: 'nee ik wist het wel, Aspen is het meest geschikt'. Nog voor dat ik die uitspraak had gedaan zat ik zowat alweer van 'Waarom Aspen? Maxon moet het worden!' Kortom: je hoofd maakt overuren in deze beslissing. Aan het einde van het boek had ik nog steeds niet mijn beslissing genomen, maar gelukkig is er nog een deel in deze trilogie: De One! (Mijn hoop om te kunnen beslissen is daarop gevestigd).

Eerst over de Elite:

De selectie begon met 35 meisjes. Nu is de groep geslonken tot de elite. De strijd om Maxons hart wordt steeds meedogenlozer. Hoe dichter America bij de kroon komt, hoe meer ze twijfelt over de liefde. Elk moment met Maxon is als een sprookje. Maar zodra ze haar eerste liefde Aspen ziet, wordt ze overspoeld door herinneringen en hun mooie plannen samen. Terwijl America wordt verscheurd tussen haar twee toekomsten, weet de rest van de elite precies wat ze wil. America's kans om te kiezen dreigt door haar vingers te glippen.

De Elite vond ik persoonlijk sterker dan De Selectie. De meest voorname reden is natuurlijk dat bij De Elite het verhaal al op gang was en gewoon midden in de rode draad verder ging. Een sterk punt van het boek was dat je ook gelijk weer de rode draad en het verhaal kon volgen.

Het verhaal van de Elite vind ik ook sterker dan die van De Selectie, doordat er voor je gevoel nog meer gebeurt dan in het eerste deel. Er zit veel spanning in en moeilijke momenten voor America. Doordat de groep meisjes nu kleiner is, snap je beter wie wie is. In De Selectie kwamen er veel namen voorbij en ik heb daar nog wel een keertje moeten terugbladeren om te kijken wie het ook alweer was. In De Elite komen namen terug en worden bekend, zodat je precies weet wie er bedoeld wordt.

Het boek leest heerlijk weg en door de spanning en de struggles van America kan je het ook eigenlijk niet wegleggen. Ik kijk ontzettend uit naar De One, die ik in de voorverkoop ga kopen op het Best of YA Event op 2 november a.s., waar ook een recensie van zal verschijnen op de blog.

Ik ben erg tevreden over De Elite en geef het dan ook de volle 5/5 sterren.