zondag 28 september 2014

Recensie: Schim & Schaduw - Leigh Bardugo

Hoooi,
Hier mijn recensie over Schim&Schaduw van Leigh Bardugo.

(serieus, die cover zegt toch eigenlijk al genoeg?)

Ik wilde dit boek lezen door een recensie die ik had gelezen erover bij Storyhunters. Echter wist ik dat ik voor het halen van mijn VWO diploma van mijn lieve zus een boekenbon zou krijgen, dus ik heb gewacht met het kopen van dit boek tot ik de boekenbon had. Gelijk daarna ben ik naar de winkel gerend en heb dit boek (en De Selectie - hierover komt nog een recensie) gehaald!

Dus... Schim & Schaduw... De meesten van jullie zullen er wel bekend mee zijn. Voor degenen die het boek nog niet kennen; zorg dat je er bekend mee raakt! Het is een Fantasy boek dat zich afspeelt in een fantasiewereld. De fantasiewereld is geïnspireerd door het Rusland van vroeger. Hieronder de samenvatting van het boek, om alvast een indruk op te wekken over waar het nou precies over gaat:

Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.

Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Het boek begint gelijk goed. Er is een preview hoofdstuk, waarin je kennismaakt met 'de jongen en het meisje', wat de hoofdrolspelers zijn. Ze krijgen nog geen naam in het proloog hoofdstuk, maar in hoofdstuk 1 wordt gelijk duidelijk gemaakt wie ze zijn en komt naar voren dat ze belangrijk zijn.

Wat verwarrend is in het begin en waardoor sommige lezers misschien kunnen afhaken, is dat er veel namen en vreemde woorden in staan. 'Ravka, Os Kervo, Os Alta, tsifil, volcra' en nog veel meer. Laat je er hierdoor alleen niet van weerhouden het boek te lezen! Het handige is namelijk dat in het begin een kaart staat waar een aantal van deze namen terugkomen. (een stukje hiervan; zie onder)

Dit vind ik ook echt een superstoer element van het boek: deze mooie openingspagina's. Wat de rest van de namen en vreemde woorden betreft: alles wordt eigenlijk vlak erna alweer uitgelegd in het boek: geen nood dus! Lekker doorlezen!

In het begin van het boek is het al duidelijk dat Alina iets voor Mal voelt, maar dit hem niet wil vertellen. Ze zijn bezig met een overtocht om naar West-Ravka te gaan om 'De Ware Zee' voor het eerst te zien. Ravka wordt namelijk in twee├źn gesplitst door de 'Schaduwvlakte'. Deze moeten ze doorkruizen om aan de andere kant te komen van Ravka. Echter wonen in de Schaduwvlakte allerlei enge bloederige wezens, de volcra. De reis wordt uiteraard erg spannend en gevaarlijk, en dat laat Leigh je ook duidelijk voelen. Haar schrijfstijl is erg aangenaam (en duister) en je kan je goed beelden maken van wat ze je wilt laten zien, ondanks dat het een compleet vreemde fantasiewereld is die je nog nooit eerder hebt gezien. Dit vind ik erg belangrijk in een boek en al helemaal in een serie, om deel 2 te willen lezen.

Als het boek verdergaat komt Alina erachter dat ze een Grisha is. Ze heeft krachten en moet daarvoor bij de Grisha. Let op spoiler: Ze is niet zomaar een Grisha, ze is de Lichtheerser, de belangrijkste en machtigste Grisha van allemaal: de verlosser. Iedereen heeft op haar gewacht om Ravka te bevrijden van de Schaduwvlakte - Einde spoiler. De Grisha staat onder leiding van de gevaarlijke en duistere 'Duisterling' over wie men spreekt met zowel fascinatie als angst. In het boek ontwikkelt Alina ook een bepaald gevoel voor de Duisterling. Hij heeft een bepaalde invloed op haar en Alina wil dit gevoel steeds ervaren. Mal is ver weg en de Duisterling dichtbij, en ze vindt allebei de mannen leuk, wat zou jij dan doen? Ik verklap niks ;-).

Je leeft als lezer mee met Alina die haar draai probeert te vinden, maar tegelijk ook wil uitzoeken hoe het met Mal moet en met haar land en de Duisterling en haar kracht en en en.... Ja, nog veel meer. Alina krijgt het druk. Als je wilt weten hoe het met Alina en al haar problemen afloopt, zou ik zeker het boek lezen! En over draaien gesproken; er zit een draai bij die je als lezer de volgende reactie geeft: Woooooooo. Echt? Najaaaa .... - Need I say more?

Een klein minpuntje aan het boek is misschien dat sommige passages niet al te vlot zijn geschreven, er ligt dan teveel nadruk op de omgeving, of dat een aantal dingen een beetje mainstream zijn, (zoals Alina die dan op de 'bad guy' ook verliefd wordt, terwijl ze de goeierik ook kan krijgen), maar dit zijn zulke kleine puntjes dat ze onmogelijk opwegen tegen de positieve punten van het boek.

Het tweede deel van de Grisha-Trilogie heet Dreiging & Duisternis. Ik heb het boek al in huis! Ik ben er momenteel in bezig, dus daar komt binnenkort ook een recensie van op onze blog! Hoe dan ook, ik vind dat iedereen van het boek moet weten. De hoofdstukjes worden trouwens ontzettend mooi aangegeven met dezelfde gebouwen die ook op de kaft staan:

Love it!

Alle lof naar Blossom Books voor het uitbrengen van dit boek!

Het boek krijgt van mij 5/5 sterren!