zondag 28 september 2014

Recensie: Eve & Adam - Michael Grant en Katherine Applegate

Recensie: Eve & Adam - Michael Grant en Katherine Applegate!

Helloooow. Hier de recensie van Eve & Adam, geschreven door Michael Grant (schrijver van de serie Gone) en Katherine Applegate!

Ik wilde het boek al een hele tijd hebben. Het ging mij in eerste instantie vooral om de kaft, want die is gewoon so pretty dat ik die eigenlijk wel moest hebben, maar later werd ik ook steeds benieuwder naar het verhaal. Wat mij al die tijd heeft gestopt van het kopen van dit boek, was de prijs. De nieuwprijs bedraagt €18,99. Normaal koop ik wel eens één of meer boeken voor dit bedrag, maar ik vind dat ik wat meer op mijn budget moet letten, dus ik koop alleen nog maar boeken voor deze prijs als ik ze écht écht écht graag wil. Tot ik afgelopen week langs de Bruna liep in mijn gezellige dorpje en dit boek voor 50% zag liggen (en hij was al afgeprijsd van €18,99 naar €18,00 kan je nagaan)! Ik heb hem voor die €9,00 dus maar meegenomen.

Om jullie een idee te geven van waar dit boek over gaat, volgt hieronder de samenvatting:

“Ik denk aan een appel op het moment dat de tram me raakt en mijn been afscheurt en mijn ribben verbrijzeld worden en mijn arm mijn arm niet meer is maar iets onherkenbaars, nat en rood.”

Na een ernstig ongeluk wordt Eve naar het lab van haar moeder gebracht. Ze geneest wonderlijk goed en er is een mysterieuze jongen die haar rolstoel duwt, maar toch gaat zij bijna dood van verveling. Totdat ze van haar moeder de speciale opdracht krijgt om met een hightec ontwerpprogramma de perfecte jongen te bouwen. Deze uitdaging grijpt ze met beide handen aan. Eve schept Adam. En hij zal perfect zijn … Of toch niet?

Toen ik dit zo las, dacht ik dat er een soort fictieve wereld zou komen met haar Adam erin, of dat ze verliefd zou worden op haar Adam creatie en dat het natuurlijk niets zou worden... Ik weet het niet. Het boek heeft mij compleet verrast. Aan de ene kant positief: het nam allerlei spannende wendingen aan, waarbij je als lezer op het verkeerde spoor werd gezet, maar ook verraste het mij dus, wat ik ook fijn vind bij een boek: je weet niet gelijk al het hele boek te raden. Aan de andere kant was het voor mij ook negatief: hetgeen wat mij zo verraste, viel tegen. Om verder niet teveel te spoilen zal ik het een beetje globaal beschrijven: Ik had verwacht dat het in het boek meer om de creatie 'Adam' zou gaan, wat het niet deed. Ook had ik verwacht dat er meer tussen Eve en Adam zou gebeuren (kijk maar naar de titel), dit gebeurde ook niet. Daarnaast vond ik het boek op sommige punten gewoon vreemd in elkaar zitten.

*SPOILER, SCROLL DOOR TOT '*EINDE SPOILER*' ALS JE DIT NIET WILT WETEN NOG*

Het feit dat Eve een mod is, genetisch gemodificeerd, is wel een leuke fantasie, maar ik vind het wat jammer. Ik dacht dat haar 'Adam'-project echt iets was waarmee ze rustig zou herstellen, terwijl ze dus met een paar dagen hersteld is door haar mod-zijn. Ik vind het wel leuk dat Solo meespeelt, maar ik had verwacht dat hij de Adam was en niet dat er een afzonderlijke Adam tot leven zou komen (wat ik trouwens weer net een beetje te nep vind om met mijn best grote fantasie te waarderen; een computer project komt tot leven...). Ik vind ook Aislin een kapot irritante personage, dat is misschien juist goed, maar ik kan me er best wel aan ergeren. Helemaal doordat Eve haar juist zo leuk vindt.

*EINDE SPOILER*

Het einde vond ik wel leuk, maar ook jammer. Het hele boek bouwt op naar de ontknoping en die is eigenlijk vrij snel voorbij. Het is niet dat ik echt iets heb gemist, maar meer dat het gehaast moest worden afgerond.

Genoeg met de negatieve punten. Ik vond uiteindelijk het boek wel leuk. Het was iets anders dan ik gewend ben en daarom even lekker voor tussendoor. Ik denk alleen niet dat ik meer boeken koop met dit soort onderwerpen, omdat het mij toch niet helemaal ligt. Of stel dat er een deel 2 zou zijn van dit boek, zou ik waarschijnlijk het bij deel 1 laten en niet verder lezen. De kaft is mooi, het verhaal zit goed in elkaar als het gaat om dwaalsporen en geheimen, maar ik zou het boek niet meteen aanraden.

Het boek krijgt van mij 3/5 sterren.

Mochten jullie willen laten weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom!

Read more,